Les noies infravaloren les seves capacitats en tecnologia i matemàtiques, mentre que els nois les sobrevaloren, malgrat tenir generalment pitjors notes, la qual cosa repercuteix en les titulacions d'informàtica, on només el 9% dels estudiants són dones, segons indica un estudi.

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han presentat el resultat de l'anàlisi que ha estudiat durant sis anys més de 1.500 alumnes de secundària, de sis instituts de Madrid i quatre de Barcelona. Les universitats també han produït un vídeo en el qual adverteixen de la poca presència de les dones en les titulacions informàtiques, per conscienciar la societat i recordar que els dos sexes tenen les mateixes capacitats.

La directora del grup d'investigació Gènere i TIC de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC i investigadora principal de l'estudi, Milagros Sainz, ha explicat que l'estudi demostra que els nois estudiants de batxillerat es consideren millors en matèries lligades a la ciència o la tecnologia que les noies, encara que elles «tendeixen a tenir millors notes en totes les matèries».

Sainz ha destacat que «hi ha una bretxa de gènere en la percepció de competències en assignatures de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques», i això està lligat al fet que «vivim en una societat que és molt més exigent amb les noies que amb els nois».

Aquesta percepció de les competències és important perquè, segons Sainz, a l'hora de decidir quin grau universitari cursar pesa més que els resultats acadèmics. De fet, del total de 2.560 estudiants matriculats en enginyeria informàtica a la UOC, 2.320 són homes i només 240 són dones, que representa el 9,38% del total.

A la UPC el percentatge es redueix al 8,66%, amb 1.532 homes i 145 dones. El degà dels estudis d'informàtica, multimèdia i telecomunicacions de la UOC, Josep Prieto, va subratllar que «aquest no és un problema local sinó internacional».