El pare d'Andreas Lubitz, el copilot de l'avió de Germanwings que es va estavellar contra els Alps francesos ara fa dos anys amb 150 persones a bord, va negar ahir que el seu fill tingués una depressió i tendències suïcides. En la seva primera compareixença pública, just el dia que es complia el segon aniversari de la tragèdia, va assegurar que el seu fill no tenia cap depressió en el moment de l'accident, i va afirmar que tant ell com la resta de la família tenen «un dolor molt especial i diferent» al dels familiars de les altres víctimes. La compareixença va ser criticada pels representants dels familiars de les víctimes, que s'ho van prendre com una «provocació», i encara més en una data tan asse-nyalada.

«Qualsevol altre dia que haguéssim triat hauria estat igualment criticat», va considerar Günter Lubitz, per a qui, des de fa dos anys, no hi ha un dia millor que un altre, ja que tant ell com la seva dona i el seu fill menor viuen diàriament un dolor per al qual no hi ha «consol possible». «El nostre dolor és molt especial», va dir, ja que a la pèrdua d'un ésser estimat s'hi ha unit que se'l consideri «únic responsable» de la tragèdia i se l'hagi descrit com un «suïcida i assassí múltiple», que va arrossegar a la mort 149 persones més.

Lubitz va explicar que el seu fill sí que havia tingut una depressió que li va ser diagnosticada el 2009, però que la va superar i va ser així com el 2013 va obtenir un contracte com a copilot de Germanwings. En canvi, va dir que la causa per la qual havia acudit a 40 metges diferents en els anys següents era una «malaltia als ulls».

La intervenció del pare del copilot va anar acompanyada de les explicacions del periodista i expert en aviació Tim van Beveren, segons el qual les conclusions tant de la Fiscalia francesa com de l'alemanya es van basar en simples «especulacions».

Segons van Beveren, que diu haver analitzat les 16.000 pàgines d'actes recopilades per la investigació, es va donar per bo, amb prou feines 48 hores després de la catàstrofe, que Lubitz havia estavellat deliberadament l'aparell, «sense proves concloents».

Beveren va insinuar que no pot donar-se encara per provat que Lubitz es tanqués a la cabina, aprofitant una absència momentània del pilot, i creu que tampoc no es pot confirmar si estava conscient mentre el pilot l'instava a obrir la porta.

La conferència de premsa es va convocar a les 09.30 del matí, hora aproximada en què es va establir per última vegada contacte amb el vol 4U9525 de Germanwings, filial de baix cost de l'aerolínia alemanya Lufthansa. L'aparell s'havia enlairat a Barcelona a les 09.10 hores amb destinació a Düsseldorf i, segons la investigació, es va estavellar contra els Alps francesos per l'acció deliberada i suïcida del seu copilot. D'acord amb les conclusions de les dues fiscalies, Andreas Lubitz va estavellar l'aparell de Germanwings aprofitant l'absència momentània del pilot, al qual va bloquejar la porta d'accés a la cabina després de quedar-se sol a l'interior.