El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, es va referir ahir a la intervenció que farà avui el president del govern central, Mariano Rajoy, en un acte sobre infraestructures, i va dir que hi ha «un dèficit clamorós de credibilitat i confiança», que és «intangible» perquè hi hagi diàleg.

Durant la seva intervenció en un dinar a Tribuna Barcelona, organitzat per La Vanguardia, AED i Amics del País, Rull va dir que «hi ha algú (en referència a Mariano Rajoy) que s'omple la boca de diàleg i demà [per avui] vindrà, farà una conferència i se n'anirà sense parlar amb ningú». «No sabem el que ens prometran», va dir Rull, en referència a la intervenció de Mariano Rajoy a la jornada «Connectats al futur», però «val la pena recordar-li els deutes pendents».

Rull va enumerar diverses obres que la Generalitat reclama, com la B-40 entre Abrera i Sabadell, el desdoblament de la N-II, de la N-340 o la duplicació parcial de la N-240, la finalització de la A-27 entre Valls i Montblanc, el compliment del Pla de Rodalies o la part catalana del Corredor Mediterrani, i va assegurar que són 10.000 milions d'euros «pendents i promesos una i mil vegades». «Això és el que tenim sobre la taula», va dir Rull, que va afegir: «ens basem en una confiança que mai s'acaba de produir», i darrere de la qual hi ha una «intencionalitat política»; per això va dir que des de Catalunya es vol tenir capacitat per decidir.

Rull va recordar que Catalunya representa el 16% de la població d'Espanya, el 19% del PIB i el 26% d'exportació, xifres que tendeixen a millorar, però va lamentar que el que no canvia és que la inversió de l'Estat territorialitzada a Catalunya sigui del 8,2% o el 9,9% en infraestructures de mobilitat.

Preguntat sobre l'aeroport de Barcelona, Rull va dir que és un «tema estratègic», que la Generalitat voldria més vols intercontinentals i capacitat d'acollir determinades companyies i anar més enllà del baix cost. Per això, Rull considera que la Generalitat necessita poder fer una política de taxes pròpies, perquè «no té sentit» que el Prat tingui molts més beneficis que Madrid i tingui les taxes molt poc per sota que Madrid. El conseller va apostar perquè els aeroports de Girona i Reus actuïn com a quarta i cinquena pista del Prat, i va insistir a reclamar la gestió autònoma de l'aeroport de Barcelona.

Poca esperança a ERC

De la seva banda, el portaveu d'ERC, Sergi Sabrià, va assegurar que es mostren «poc esperançats» per la visita del president del govern central, Mariano Rajoy. «Per la nostra experiència i el que s'ha executat fins ara, estem poc esperançats», va admetre Sabrià en roda de premsa ahir. I va advertir: «si espera comprar la nostra voluntat a través de promeses que tampoc es compleixen, que s'ho tregui del cap». En aquest sentit, per als republicans, la solució al «problema català» passa per les urnes d'un referèndum: «no hi ha cap altra possibilitat». Sabrià, que va explicar que el vicepresident del Govern, Oriol Junqueras, no hi podrà assistir, va concloure: «escoltarem, com sempre fem; i no renunciarem, com sempre fem».

La coordinadora general del PDeCAT, Marta Pascal, va exigir a Rajoy que no vingui a Catalunya a «prendre el pèl» als catalans donant-los «quatre caramels» en el que serà, va augurar, una «operació de maquillatge» que haurà de ser «molt profunda, perquè són moltes les coses per tapar» a causa dels «incompliments» del govern central. Així, va assegurar que «el 78% del que es pressuposta per a Catalunya no s'executa», fet que va qualificar d'«absolutament vergonyós».

La portaveu de Ciutadans, Inés Arrimadas, va assegurar que les inversions a Catalunya que previsiblement Rajoy anunciarà avui «són compromisos» incorporats als pressupostos «gràcies» a la formació taronja, com l'impuls del Corredor Mediterrani, mentre que el primer secretari del PSC, Miquel Iceta, espera que la visita de Rajoy vagi més enllà de l'anunci d'inversions i permeti que l'oferta de diàleg es «concreti».