El col·lapse en els sistemes tècnics de British Airways (BA) que el cap de setmana va provocar centenars de cancel·lacions i retards podria suposar per a la companyia aèria un cost de fins a 100 milions d'euros, segons càlculs de Citigroup.

British Airways, que representa el 60% de trànsit de passatgers d'IAG, va tenir una avaria en el sistema el dissabte 27 de maig que va provocar la cancel·lació de gairebé tots els vols en un període de 24 hores, més l'anul·lació de molts vols en els dos dies següents.

Per tot això, Citigroup estima que el cost per a la companyia entre pèrdues i indemnitzacions als consumidors serà d'uns 100 milions d'euros, tenint en compte que uns 175.000 passatgers s'han vist afectats per les cancel·lacions i retards d'aquests últims dies. Aquest cost de 100 milions estimats es calcula amb una pèrdua de 40 milions d'euros d'ingressos en un dia més 60 milions de compensació per als clients basats en la legislació de la Unió Europea (UE).

Els passatgers que tenen un retard de més de tres hores a causa de problemes de l'aerolínia han de ser compensats amb 250 euros en els vols de fins a 1.500 quilòmetres, de 400 euros fins a 3.000 quilòmetres i fins a 600 euros per als vols de llarg recorregut que s'hagin retardat més de quatre hores. A aquestes indemnitzacions s'hi suma l'allotjament i la manutenció dels passatgers afectats, segons la normativa.

En tot cas, l'informe de Citigroup estima que no hi haurà danys significatius en les perspectives de guanys de la companyia. Citigroup considera que la indústria ha de preparar-se per a situacions com aquesta, incloent millors sistemes informàtics de back-up per solucionar aviat els incidents.

L'aerolínia va poder operar ahir tots els seus vols des dels aeroports londinencs de Heathrow i Gatwick. «Els nostres sistemes informàtics ara estan funcionant i operarem un programa complet a Heathrow i Gatwick», va explicar British Airways, que en tot cas va admetre que passarà «un temps» fins que s'aconsegueixi que totes les maletes tornin a les mans dels clients que s'han vist afectats pels incidents.