Els 6.500 estibadors espanyols van començar ahir una sèrie de vuit jornades de vaga amb una aturada intermitent de 24 hores que es va desenvolupar sense incidents de rellevància, amb el compliment dels serveis mínims i amb un seguiment proper al cent per cent.

El govern ha alertat de l'impacte que la protesta pot tenir tant en el sector de l'estiba com en l'economia espanyola i va animar els sindicats d'estibadors i la patronal Anesco a tornar a la taula de negociació.

La vaga, que es va iniciar a les 8 de matí i se secundava només a les hores senars, es repetirà de la mateixa manera els dies 7, 9, 19, 21 i 23 de juny, i hi haurà una aturada de 48 hores el dia 14. Segons Ports de l'Estat, la vaga es va desenvolupar d'acord amb els termes establerts (es treballaven les hores parelles), s'estaven complint els serveis mínims fixats pel ministeri de Foment i no es van detectar baixos rendiments en les hores parells.

Els serveis mínims es van respectar en particular en el trànsit de passatgers des de la península a Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, i en els trajectes interinsulars. No obstant això, les navilieres van reduir al mínim els treballs als ports.

Al Port de Barcelona, els efectes de la vaga gairebé no es van notar perquè era festiu a la ciutat.

El seguiment de la vaga és pràcticament total en les hores senars en tots els ports excepte al de Cartagena (Múrcia), que viu una situació particular perquè la major part dels treballs d'estiba els realitzen empreses privades.

El coordinador de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, Antolín Goya, va destacar que la vaga ha tingut un seguiment total, gairebé del 100%. «Lamentem haver hagut d'arribar a aquesta situació després dels innombrables esforços que hem fet per buscar un marc de normalitat», va explicar Goya des de Santa Creu de Tenerife. Goya va responsabilitzar de la situació el govern, que amb el decret de liberalització va donar a les empreses estibadores «una situació de privilegi». Segons Goya, fins ara els 6.500 estibadors portuaris espanyols tenen contracte indefinit, però a partir del reial decret llei de reforma del sector les empreses estibadores no garanteixen la totalitat de l'ocupació. El líder de la coordinadora va explicar que ara «no hi ha taula de negociació» oberta, però va mostrar la seva confiança que al llarg de la protesta les empreses s'avinguin a seure amb els estibadors.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va destacar la normalitat en l'arrencada de la primera jornada de vaga, va xifrar el seguiment en «gairebé el cent per cent» i va demanar una reunió entre sindicats i patronal per resoldre la situació».

«S'ha de donar una reunió entre estibadors i patronal, ja que ara estan negociant el conveni col·lectiu i han de seure les dues parts», va recalcar De la Serna després de l'acte d'inici de les obres de manteniment del Pont Internacional del Guadiana a Ayamonte.

Sobre la recerca d'un possible acord entre estibadors i patronal, la Plataforma d'Inversors a Ports Espanyols (PIPE) va assegurar que les pretensions de negociació de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar són «inassumibles» perquè, si arribés el cas que acceptessin les seves condicions, suposaria deixar en un «mer maquillatge» la reforma del sector de l'estiba.