El conseller de Territori, Josep Rull, va presentar ahir al Grup de peatges la seva proposta de nou model de gestió de la xarxa viària catalana, basada en el model de vinyeta, una tarifa plana generalitzada que permetria aixecar les barreres el gener del 2019 i que busca un ampli consens polític i social.

La vinyeta és una tarifa, que podria situar-se entre els 40 i els 110 euros anuals, que pagarien tots els vehicles, que, a canvi, podrien utilitzar totes les autopistes de peatge. S'estudia si els cotxes elèctrics no pagarien aquesta nova taxa, així com els vehicles que facin pocs quilòmetres l'any.

En roda de premsa, el conseller va explicar que l'Estat havia plantejat que la Generalitat no té dret a definir el seu propi model de peatges, però Rull creu que sí i vol que quan parlin amb el ministeri de Foment no ho facin com a Govern sinó «sobre la base d'un consens polític i social més ampli».

La proposta del Govern pretén crear un model de mobilitat intel·ligent, just i ambiental i econòmicament sostenible a través d'un sistema que ja funciona en bona part d'Europa, segons va explicar Rull, que va recordar que l'aplicació d'aquest sistema permetria alliberar més de 300 milions d'euros anuals que s'invertirien en la millora del transport públic i de la xarxa viària.

La Generalitat destina anualment uns 200 milions anuals a pagar peatges a l'ombra, 70 milions a manteniment de carreteres i 45 milions a bonificacions de peatges.

Entre les propostes del document que va ser lliurat ahir al Grup de peatges destaquen les bonificacions del 100 % que tindria aquest sistema i que s'aplicarien a vehicles elèctrics i als que facin pocs quilòmetres l'any.

La Generalitat preveu tramitar la llei durant l'any 2018 perquè entri en vigor l'1 de gener del 2019.

Amb la vinyeta, tots els vehicles podrien utilitzar totes les autopistes de peatge amb una tarifa que podria situar-se entre els 40 i els 110 euros anuals.

Per als vehicles de pas per Catalunya, es planteja una vinyeta que es podria comprar per setmanes, mesos i també anual.

El Grup de peatges està format pel Govern, administracions locals, concessionàries, entitats civils, sindicats, patronals i grups parlamentaris, i Rull va mostrar-se convençut que hi «haurà un acord», encara que potser s'hagin de fer algunes modificacions respecte al punt de partida.

El conseller va explicar que el model actual és «ineficient i desequilibrat», entre altres coses, perquè Catalunya paga molt més peatges que la resta de l'Estat, els terminis en els quals s'acaben les concessions no són homogenis i hi ha un pes important de peatges a l'ombra.

La reunió d'ahir va ser «un punt de partida» en el qual el Govern va lliurar als participants un document de 10 punts que va elaborar després d'haver parlat «amb tothom».

Aquests 10 punts recullen que l'objectiu és un model harmònic, just, equitatiu i sostenible per tenir una Catalunya sense barreres, disposar d'un model homologat amb la UE, amb un ús finalista dels ingressos per alliberar recursos per a una mobilitat més sostenible i un model senzill que «no hipotequi decisions futures».

Segons el conseller, l'aplicació de la vinyeta tindrà una sèrie de beneficis econòmics, socials i mediambientals o fins i tot de temps de viatges.