Científics alemanys van fer proves en humans sobre els efectes de les emissions de gasos del dièsel a petició de fabricants d'automòbils, segons han informat els diaris locals Stuttgarter i Süddeutsche, que segueixen les revelacions d'un experiment on els micos van inhalar els fums d'un Volkswagen Beetle dièsel el 2014. Les proves van ser sol·licitades pel Grup Europeu de Recerca sobre Medi Ambient i Salut al Sector del Transport (EUGT, les sigles en anglès), una organització ja desapareguda fundada per Volkswagen, Daimler i BMW.

Segons aquests mitjans, que asseguren que han vist documents sobre aquestes investigacions, l'associació va sol·licitar un estudi sobre la inhalació de diòxid de nitrogen a curt termini per persones sanes. Tal com recull DPA, un institut de l'Hospital Universitari d'Aachen va examinar 25 persones després d'haver inhalat quantitats variables de diòxid de nitrogen durant hores, però aparentment no va trobar «reacció al gas inhalat». El 2015 es va descobrir que Volkswagen havia manipulat les lectures de diòxid de nitrogen en els seus automòbils durant anys als Estats Units perquè els vehicles poguessin aprovar les regulacions sobre emissions de dièsel. De la seva banda, Daimler, responsable de marques d'automòbils com Mercedes-Benz i Smart, va fer públic diumenge que volia «distanciar-se expressament» de l'estudi sobre humans i de l'EUGT.

«Estem commocionats per l'abast d'aquests estudis i la forma en què es van dur a terme», va dir Daimler en un comunicat citat pel diari Sueddeutsche. A més, la companyia va afegir que condemnava «fermament» les proves, i que no tenia cap autoritat sobre elles, a més d'afirmar que les accions d'EUGT anaven en contra dels «valors i principis ètics» de Daimler.

Proves a micos

La setmana passada, The New York Times va informar sobre un centre d'investigació nord-americà on 10 micos van ser tancats en un contenidor hermètic i mentre miraven dibuixos animats inhalaven els vapors d'un vehicle Volkswagen. «Estem convençuts que els mètodes científics triats estaven equivocats», va assenyalar Volkswagen en un comunicat, i va afegir que «hauria estat millor renunciar a aquesta prova des del principi». Per la seva banda, Daimler es va disculpar dient que havia iniciat una investigació i que considerava que la prova era «supèrflua i repulsiva».