El president xinès Xi Jinping ha inaugurat aquest dimarts el pont Hong Kong-Zhuhai-Macau, un macroprojecte que veu la llum després d'anys de retards i sobrecostos i que suposa un pas més per integrar les regions de Hong Kong i Macau amb la Xina continental.

Xi va presidir aquest dimarts els actes d'obertura acompanyat dels màxims mandataris de les tres ciutats que connectarà aquest pont de 55 quilòmetres, considerat el viaducte més llarg del món en mar obert.

La infraestructura, amb un cost estimat de més de 15.000 milions de dòlars i que havia de ser inaugurada el 2016, servirà per consolidar el pla de la Xina de convertir el delta del Riu Perla en un centre tecnològic i industrial clau per al país.

"Ha de facilitar als residents d'aquests llocs un major intercanvi econòmic i comercial, a més de millorar la competitivitat del delta del riu Perla", va dir el viceprimer ministre xinès Han Zheng en els actes d'obertura que es van celebrar a la ciutat xinesa de Zhuhai.

Unes intencions que van ser subscrites pels caps de govern de Macau i Hong Kong, que han destacat que el pont servirà per enfortir encara més la integració de les tres ciutats.

Focs artificials van posar fi a l'acte cerimonial abans de posar en funcionament una complexa obra d'infraestructura que va arrencar el 2009 i que facilitarà la connexió entre aquestes ciutats en un temps estimat de 40 minuts a través d'una sèrie de ponts i túnels.

El nou enllaç atendrà la demanda de trànsit de càrrega i de passatgers, retallarà les distàncies entre els diferents punts en més de tres hores i impulsarà l'intercanvi econòmic en una àrea habitada per més de 69 milions de persones.

La integració territorial que suposarà aquest pont ha estat també focus de crítiques a Hong Kong per part de grups de l'oposició i col·lectius que temen que l'acostament comercial vingui acompanyat de més pressió política sobre el territori, que gaudeix d'una àmplia autonomia del règim comunista xinès gràcies al principi d' "un país, dos sistemes".

L'obertura d'aquest pont es porta a terme un mes després que s'inaugurés a Hong Kong el tren d'alta velocitat que, per primera vegada, connecta l'ex colònia britànica amb els 25.000 quilòmetres de la xarxa ferroviària xinesa.

Tots dos projectes obren un nou capítol per a les infraestructures de Hong Kong i l'àrea del sud de la Xina, on el gegant asiàtic planeja erigir una àrea d'innovació industrial i tecnològica de nivell mundial.