La 1a edició dels Premis de Bellesa Fashion & Arts -el suplement mensual de La Vanguardia i d'una part dels diaris de Prensa Ibérica- es va celebrar amb èxit ahir al Museu Nacional Thyssen-Bornemisza de Madrid. L'esdeveniment, organitzat amb motiu del lliurament dels guardons, va voler retre homenatge a l'art i a l'impuls creatiu de la cosmètica, una de les indústries més pròsperes del mercat.

L'any 2017, aquesta indústria va mostrar xifres clares de puixança, segons dades aportades per l'informe de Stanpa, i va arribar a créixer fins al 2,15% a l'Estat espanyol. A més a més, l'any passat es van vendre més de 1.200 milions en productes de cosmètica i perfumeria i es van crear uns 200.000 llocs de treball directes.

Per tots aquests motius, Fashion & Arts va concedir un total de disset premis als millors productes de l'any 2018, tenint en compte diferents criteris com l'originalitat, la creativitat, els valors estètics, o la innovació formal, així com la responsabilitat ètica i la recerca de sostenibilitat mediambiental.

Cadascun d'ells està inspirat en l'obra d'artistes universals que pertanyen a la col·lecció del Museu Thyssen-Bornemisza, i en els quals s'han inspirat les il·lustracions signades per Inés Maestre i contingudes pels marcs de l'artista Olga Andrino, les peces úniques i numerades de la qual han estat realitzades a mà.

L'esdeveniment va ser conduït per Cayetana Guillén Cuervo, que va començar la gala de lliurament posant l'accent sobre la filosofia subjacent a aquesta celebració: la bellesa és diferència i és llibertat.

L'acte també va tenir la presència de Joana Bonet, directora de Fashion & Arts Magazine, que va aprofundir en aquesta idea exposant que «la bellesa no s'ha d'entendre com un cànon ni com una esclavitud, sinó com un pont» capaç de fomentar la construcció de la identitat i de trobar formes d'estar «en harmonia», a més d'enaltir la poció de memòria que conté un perfum.

La periodista i articulista de La Vanguardia va reivindicar la paraula «cura» en l'actual canvi de paradigma en la cosmètica que crida a «tenir cura d'una mateixa i dels altres», així com a «teixir xarxes».

Bonet va assenyalar que el lloc escollit per a la celebració de l'esdeveniment, el Museu Thyssen Bornemisza, és «un joier enmig del soroll urbà», i va fer referència a la transgressió que suposa crear iniciatives com aquesta que busquen «associar grans artistes amb els somnis que ens susciten els productes cosmètics», i va recordar les paraules de Beauvoir: «És més difícil definir la bellesa que la felicitat».

En aquesta línia, Evelio Acevedo, director gerent del Museu, va reivindicar-lo com «un temple de l'estètica», la qual es manifesta de «moltíssimes formes, entre les quals la moda i l'art han estat sempre de les més importants».

Per la seva banda, Isidoro Nicieza, director de continguts de Prensa Ibérica, va insistir en la idea original que la bellesa ha de ser reivindicada com a «diferència» i va assenyalar que Fashion & Arts Magazine és una publicació que sempre ha buscat «propostes d'àrees informatives sobre bellesa que no lliguin, sinó que alliberin».