Les conclusions del darrer informe anual de l'organització educativa privada Education First són demolidores. Espanya no millora i continua a la cua d'Europa en quan a domini de l'anglès es refereix. Els espanyols aproven just, amb un 55,85 de nota mitjana, però se situen en el lloc 32 d'un rànquing que classifica els països i regions no angloparlants pel seu nivell d'anglès. Navarra, Madrid, País Basc i Astúries han estat les comunitats autònomes amb millor puntuació, mentre que La Rioja i Extremadura ocupen les últimes posicions.

El rànquing EF EPI 2018 s'ha elaborat amb dades extretes d'1,3 milions d'adults de 88 països i regions i és l'informe de referència per ministeris d'educació de la majoria dels governs.

El resultat d'Espanya d'enguany, un 55,85, suposa una caiguda de 0,21 punts respecte l'any passat (quan va obtenir un 56,06), fet que demostra que el país no millora i segueix mostrant un domini deficient de l'anglès. I es considera que davant d'un món cada vegada més competitiu, els mals resultats en l'aprenentatge de l'anglès signifiquen una pèrdua d'oportunitats per a la població espanyola.

De tots els continents analitzats, Europa es presenta com la clara líder en domini de la llengua anglesa. De fet, les deu millors posicions de l'índex estan ocupades per sis països del nord d'Europa, entre ells Suècia, que encapçala la llista. No obstant això, Espanya, juntament amb Itàlia i França, segueix ocupant les últimes posicions.

En comparació al país gal, que en els últims anys ha millorat amb rapidesa la seva puntuació en el rànquing (passant d'un 51,84 el 2015 a un 55,49 en l'actualitat), Espanya no pot presumir del mateix creixement. "Els espanyols han empitjorat el seu nivell d'anglès pel que fa al 2015, quan van obtenir 56,8 punts", explica Xavier Martí, director d'EF Education First a Espanya. "Davant d'un escenari en què saber anglès és clau per ser competitiu, això significa una veritable pèrdua d'oportunitats per a la població espanyola".

Segons el Dr. Minh N. Tran, director de Recerca d'EF Education First, "l'informe mostra que els països i individus continuen invertint i reconeixent la importància de l'anglès com a palanca per a la competitivitat. Des que EF va començar publicant aquest rànquing, s'ha convertit en una informació de referència per a governs, empreses i educadors a l'hora de parlar sobre la llengua anglesa ".

La present edició ha comptat amb un 30% més de participants respecte l'any anterior i s'han avaluat 13 països nous: Afganistan, Albània, Bielorússia, Bolívia, Croàcia, Etiòpia, Geòrgia, Hondures, Líban, Myanmar, Nicaragua, Senegal i l'Uzbekistan . A més, s'han realitzat puntuacions del nivell d'anglès de més de 400 regions i ciutats.

Resultat per comunitats autònomes

A escala regional, Navarra, Madrid, País Basc i Astúries han estat les comunitats autònomes amb millors puntuacions d'anglès, mentre que La Rioja i Extremadura se situen a la cua. Igual que es va demostrar en l'informe de l'any passat, en què el País Basc, Navarra, Astúries i Castella-la Manxa lideraven el rànquing, una gran part de les comunitats del nord d'Espanya presenten un major nivell de la llengua anglesa.

Pel que fa a ciutats espanyoles, Barcelona i Madrid acumulen el nivell més alt de la península, amb puntuacions per sobre dels 58 punts. Bilbao, que en l'edició passada ocupava el segon lloc, ha caigut aquest any fins a la quarta posició, per darrere de Saragossa.

Impacte de l'anglès en l'àmbit laboral

En l'actual edició de l'informe s'ha realitzat una anàlisi més detallada de l'anglès en l'àmbit laboral, amb puntuacions per sector, experiència i lloc de treball. Els sectors econòmics que millors puntuacions han obtingut a nivell global són els mitjans, banca i finances i agricultura. No obstant això, en el cas d'Espanya, són la consultoria, indústria farmacèutica, mineria i energia, on els espanyols han demostrat major domini.

Education First, fundada el 1965, és l'organització educativa privada més gran del món, amb més de 46.500 professionals i presència en 116 països. La institució és el principal referent a nivell mundial en formació en idiomes a l'estranger.