El Govern ha aprovat aquest dimarts el decret que regula els vehicles de transport amb conductor (VTC), que imposa una període de precontractació de 15 minuts ampliable des de les administracions locals. En la roda de premsa posterior al consell executiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha dit que ara treballaran en una llei per regular tot el sector, i ha apostat per fer una "reforma estructural" del model de llicències de taxis i VTC per acabar "amb l'especulació", especialment en la seva transmissió. En aquest sentit, Calvet ha dit que cal evitar que es revenguin llicències a "preus molt elevats" que sovint "endeuten famílies de manera dramàtica" i ha dit que convé que l'administració pugui transmetre les llicències "en condicions de concurs".

En aquest sentit, el conseller Calvet ha dit que cal que Catalunya obri una reflexió amb el sector de la mobilitat de passatgers en vehicles amb menys de nou places per determinar "quantes llicències" calen per donar serveis als escenaris del futur.

Calvet ha dit que caldrà obrir converses amb "tots els actors implicats i grups polítics al Parlament". "Segur que necessitarem diners per la valoració del cost de mercat de la llicència, i per veure de quina manera la podem obtenir de nou", ha dit. Segons el conseller, caldria fins i tot imposar una "taxa" per finançar aquest fons.

"El que no hem de fer és perpetuar el problema de l'especulació en la transmissió, i aquí segurament necessitarem diners", ha dit Calvet, parlant "d'un fons per afrontar el debat, o una taxa, allò que determini el parlament de Catalunya".

El decret, aprovat amb els 15 minuts

En el consell executiu d'aquest dimarts, el Govern ha aprovat el decret urgent per regular els VTC, que es preveu que entri en vigor aquesta mateixa setmana, probablement divendres. Inclou:

  • La precontractació dels 15 minuts
  • La prohibició de circular sense servei
  • La prohibició de la geolocalització.

Els vehicles que ho incompleixin -en el cas de la geolocalització hi ha un marge d'un mes per posar-se al dia- poden cometre faltes greus, amb multes de 1.000 euros.

"Quinze minuts creiem que és raonable, proporcional i competitiu, no volem cedir ni al xantatge del carrer ni al xantatge dels despatxos", ha defensat Calvet.

El conseller ha reiterat que per ara no hi ha cap ERO registrat per part de les empreses VTC, però ha dit que el Govern vetllarà "pels drets dels treballadors". "No ens semblaria bé que es suprimeixin llocs de feina sense un efecte clar i directe en els ingressos de les empreses", ha advertit Calvet.

Amenaces de querelles

Per la seva banda, preguntat per l'anunci de la patronal VTC-Unauto a Catalunya de que està preparant "querelles criminals" contra membres del Govern, Calvet ha dit que l'executiu "no improvisa".

"Quan decidim el decret llei, ho fem amb informes jurídics i tècnics, per determinar els marges del decret llei. El Govern ha aprovat el decret amb coneixement dels informes que l'avalen", ha defensat.