Les aplicacions mòbils Uber i Cabify compliran la seva amenaça i deixaran d'operar a Barcelona avui, 1 de febrer, el mateix dia que entra en vigor el decret de la Generalitat de Catalunya, aprovat dimarts d'aquesta setmana, que obliga a precontractar els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) amb una antelació mínima de 15 minuts. La patronal de les empreses de lloguer de vehicles amb conductor (Unauto) ja va anunciar que la normativa del Govern català serviria per «expulsar» Uber i Cafiby, que medien entre usuaris i VTC, de Barcelona.

Cabify també plega

Poc després, Cabify també va anunciar la seva marxa de la capital catalana perquè l'aplicació informarà avui els seus usuaris de «la seva expulsió de Catalunya», amb l'entrada en vigor de la normativa autonòmica que regula el sector, i va apuntar que el 98,5% dels viatges gestionats a través de la seva app està per sota dels 15 minuts d'espera.

La companyia va concloure que la regulació de la Generalitat té «com a únic objectiu i, per tant, també com a conseqüència final», l'expulsió directa de l'aplicació Cabify i de les seves empreses col·laboradores de Catalunya i Barcelona.

Cabify, amb un milió d'usuaris registrats a Barcelona, va lamentar que el conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, «hagi cedit a la pressió» i exigències del sector del taxi, «i hagi perjudicat greument l'interès ciutadà». La companyia va insistir en el «greu perjudici» que es genera al ciutadà des del punt de vista de la competència i la qualitat del servei.

La marxa de Cabify i Uber pot suposar l'acomiadament d'uns 3.500 treballadors de les aproximadament 75 empreses de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) que operen a Barcelona; de fet, Vector Ronda, una de les empreses més grans de VTC a Catalunya, ja va anunciar un ERO per als mil treballadors que té a la ciutat.

La patronal Unauto també va anunciar que, coincidint amb l'entrada en vigor del decret, diverses empreses presentaran expedients de regulació d'ocupació.

Per part seva, el ministre de Foment, José Luis Ábalos,va recordar que la nova norma sobre vehicles de lloguer amb conductor (VTC), en vigor des del setembre, «dona llibertat però no obliga» les comunitats autònomes a regular aquesta activitat i va recordar que tenen un termini de quatre anys per fer-ho.