02 de febrer de 2019
02.02.2019
Regió7

Augmenta la tensió entre el Govern i els VTC a causa de la nova regulació

El conseller Calvet afirma que, si les empreses anuncien que se'n van, les llicències es queden

02.02.2019 | 00:02
Els presidents català i estatal d'Unauto, J. M. Goñi i Eduardo Martín

L'enfrontament entre la Generalitat i les empreses de VTC es va endurir divendres després que la patronal acusés el Govern d'oferir-los seguir treballant de manera irregular malgrat les noves restriccions, i l'amenaça de l'executiu de recuperar les llicències i buscar nous operadors.

La tensió, acumulada després de dies de protestes de les empreses que operen amb les llicències de VTC (vehicles de lloguer amb conductor), ha pujat de to el dia en què entrava en vigor el nou decret de la Generalitat i Uber i Cabify complien el seu ultimàtum i abandonaven Barcelona i Catalunya. La patronal ha insistit que estan a punt de presentar-se tres Expedients de Regulació d'Ocupació (ERO) per acomiadar un total de 2.080 treballadors del sector a Catalunya, encara que el departament de Treball ha assegurat a Efe que no se n'ha registrat cap.

En conferència de premsa, el president de la patronal Unauto VTC a Catalunya, Josep Maria Goñi, ha explicat que, a la reunió de divendres passat amb responsables de Territori, el secretari general de Mobilitat, Isidre Gavín, li va oferir seguir treballant «irregularment» perquè poguessin seguir operant a Barcelona.

Goñi ha assegurat que els representants de Territori els van dir que es «comprometien» que les VTC seguissin treballant a la capital catalana i que totes les sancions de la Guàrdia Urbana de Barcelona que arribessin per no complir la precontractació establerta amb un mínim de 15 minuts d'antelació «anirien al calaix» i no tindria tramitació per part de la direcció general de Transport de la Generalitat.

La resposta d'Unauto, segons la seva versió, va ser rotunda en el sentit que el sector «no treballarà il·legalment a Barcelona», cosa que va provocar que es trenquessin les negociacions.

Goñi ha assegurat que, encara que a la reunió no hi havia el conseller de Territori, Damià Calvet, «és impensable que aquestes persones poguessin actuar pel seu compte sense el seu vistiplau».

En declaracions posteriors als periodistes, Calvet ha atribuït aquestes acusacions a «una voluntat de confrontació i d'engany a la ciutadania». «Se'ls va dir que el decret té un procés d'adaptació i que hi ha mesures que no s'apliquen amb rigor des del primer moment», ha dit.

En aquest escenari, la Generalitat ha anunciat que estudia com recuperar les llicències de les empreses de VTC que han decidit deixar d'operar a l'àrea de Barcelona per buscar altres operaris disposats a complir la regulació del sector recent aprovada.

«Aquestes empreses han anunciat que se'n van, però les llicències es queden. Hi ha vida més enllà d'Uber i Cabify. Estudiarem la manera que no segrestin les llicències, que no les retinguin de manera gairebé especulativa», ha dit en declaracions als periodistes.

Calvet, que ha lamentat que aquestes empreses deixin d'actuar a Catalunya sense ni tan sols provar el nou decret, s'ha mostrat convençut que apareixeran nous operadors que vulguin desenvolupar apps que contemplin aquests 15 minuts de període mínim de precontractació.

En relació amb les llicències, el president d'Unauto VTC Nacional, Eduardo Martín, ha afirmat: «No som aquí per vendre llicències, sinó per explotar-les i donar feina».

El titular del departament de Territori ha carregat també contra les empreses de VTC per l'anunci dels ERO, després que Unauto l'hagi responsabilitzat d'«un dels ERO més grans de la història de Catalunya», que podria afectar fins a 3.500 persones.

«Això no és la selva. Si el que volen aquestes empreses és la liberalització de la mobilitat de manera descarnada i fins i tot en detriment de la qualitat laboral dels seus treballadors, han trobat un govern que governa i que regula», ha assegurat, després d'acusar-les de «falta de responsabilitat social i corporativa».


Mínim una hora abans

A més de la precontractació de quinze minuts, el decret del Govern deixa la porta oberta que entitats locals i supramunicipals ampliïn aquest període a una hora, un interval que satisfà el sector del taxi.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook