Els alumnes de 4t d'ESO que aquest dijous s'han enfrontat a la segona jornada de les proves de competències bàsiques del Departament s'han trobat un fragment del "Mecanoscrit del segon origen", de Manuel de Pedrolo, en l'examen de català. En l'examen de castellà, ha sortit un text adaptat de "Confieso que he vivido" de Pablo Neruda.

En les proves de competències lingüístiques, els estudiants han hagut de resoldre qüestions de vocabulari, gramàtica i sintaxi, com per exemple explicar què vol dir ''extra'' de la paraula ''extraterrestre''. Aquestes qüestions han aparegut referents a Pedrolo però també amb un text de Marta Pallarès sobre bibliotubers i un article de Laia Aguilar, al Timeout; els dos, al voltant de l'afició a la lectura. El primer, ha inclòs termes com la viralitat, i en el segon cas, s'ha demanat, entre altres, el significat de diferents mots com ara ''trepidant'' o ''atrapats'' en funció del context.

L'ordre dels fets que s'expliquen i altres qüestions de comprensió lectora, també s'han posat a prova en aquest examen, que ha acabat amb la redacció d'una crítica d'un llibre que els hagués agradat.

En la prova de castellà, a banda de Neruda, els alumnes han trobat Ignacio Morgado Bernal amb un text adaptat sobre "La percepción del tiempo". També s'ha afegit una conversa de WhatsApp on s'ha fet reflexionar al voltant d'aspectes d'aquest tipus de converses com ara les emoticones. L'expressió escrita s'ha valorat a partir de la redacció d'una experiència on el temps transcorregués ''molt ràpid o molt lent''.

Aquest dijous també ha estat el torn de la prova de competència matemàtica on els exercicis de càlcul i geometria s'han desenvolupat a través de diferents situacions més o menys quotidianes com, per exemple, el dibuix d'un ocell fet amb papiroflèxia. També s'ha fet reflexionar als alumnes sobre distàncies i desnivells a partir del mapa d'una excursió i l'experiència d'un dia en un parc aquàtic per practicar les equacions. Una situació d'eleccions a una entitat ha estat l'excusa per practicar altres exercicis d'aritmètica, així com la simulació d'una sitja de pinso.

Un any més, les proves de competències bàsiques han generat l'oposició de certs sectors que les acusen de fomentar la ''competició'' entre els centres. Per això, el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) ha repartit adhesius en alguns instituts per a què els joves els enganxessin a les proves i les deixessin en blanc. Segons el SEPC la mesura ha tingut un ''bon seguiment'' i ha provocat que fins tot alguns estudiants hagin rebut ''coaccions i amenaces'' per part del professorat.