La Diputació de Barcelona ha presentat aquest dilluns la finalització de la redacció del Pla director urbanístic (PDU) de les Vies Blaves que permetrà fer transitables més de 300 quilòmetres de les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener per a vianants i mitjans no motoritzats. El projecte, que s'aprovarà de forma inicial a finals de març, preveu habilitar camins que passaran per una seixantena de municipis i dels quals se'n beneficiaran més de cinc milions de persones. Pioner al sud d'Europa per la seva envergadura, el projecte de les Vies Blaves posa en valor la natura i el patrimoni de les comarques de Barcelona per convertir-los en motor d'atracció turística a l'interior del país.

El projecte de les Vies Blaves, que té un pressupost de 60 milions d'euros, preveu recuperar destacats elements monumentals del territori al llarg del riu Llobregat i els seus afluents, com ara el pont de l'antic ferrocarril de Berga, el pont del Diable de Martorell i el de la colònia Sedó. El projecte de les Vies Blaves també preveu la construcció d'un nou pont al pantà de la Baells.

El projecte també posarà en valor els actius patrimonials de la demarcació, donant-los encara més visibilitat i facilitant accessos alternatius. És el cas del conjunt monumental de Cardona, el projecte cultural i turístic Mont Sant Benet de Sant Fruitós de Bages o el barri del Rec d'Igualada.

Les Vies Blaves passaran per una seixantena de municipis millorant l'accessibilitat a 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits i 8 espais turístics. Tot aquest àmbit té un àrea d'influència de més de 5 milions de persones, el 70% dels catalans, que hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància.

Pel que fa al seu impacte turístic, el recorregut de les Vies Blaves inclou més de 5.000 places d'allotjament, entre hotels, pensions, allotjaments rurals, alberg i càmpings, que s'amplia a 10.000 si es té en compte la seva àrea d'influència.

Tres vies blaves

La columna vertebral del projecte és la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat: l'únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona. Aquesta via recorrerà 186 quilòmetres i passarà per 5 comarques: Berguedà, Bages, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Barcelonès. Des de les fonts del riu, a Castellar de N'Hug, fins a la desembocadura del Prat de Llobregat, unirà indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils. El recorregut principal, que proposa 16 portes d'accés diferents, es podrà completar amb gairebé 90 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió d'uns 24 milions d'euros.

Pel que fa a la Via Blava Cardener es condicionaran prop de 50 quilòmetres d'itineraris pel Bages. Amb 7 possibles portes d'accés, entrarà a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista supera els 10 milions d'euros.

La Via Blava Anoia començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola, al municipi de Jorba. Passarà per l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Martorell. Amb un total d'aproximadament 70 quilòmetres de llargada i 12 possibles portes, requerirà una inversió d'uns 9 milions d'euros. Actualment ja es disposa del projecte constructiu dels primers 19 quilòmetres de tram d'aquesta via.