Qui eren i què van aconseguir les grans dones de la història. Una gran aventura protagonitzada per dissenyadores, ballarines, escriptores, pintores, aventureres, científiques... La col·lecció Petita & Gran d'Alba Editorial arriba al seu vint-i-quatrè títol d'una proposta que uneix la literatura per la via de la biografia en forma de conte i la imatge creada per prestigioses il·lustradores. Dones singulars i valentes que van deixar una empremta inesborrable i lliçons que segueixen vigents avui més que mai. Dos milions d'exemplars venuts a tot el món testimonien l'èxit de la col·lecció. La seva creadora, Maria Isabel Sánchez Vegara, recorda com si fos ahir aquell dia de 2014 que...

-Buscant un conte per a les meves nebodes i trobant-me amb La Bella Dorment, vaig pensar que seria genial fer un altre tipus de contes per a elles. Contes que parlessin de dones de veritat, autònomes, valentes i somiadores.

De petita a gran, com ha crescut la criatura en aquest temps?

Quan va aparèixer el primer títol de Petita & Gran, el dedicat a Coco Chanel, ningú en les llibreries sabia molt bé on col·locar aquell estrany llibre negre i rosa. Cinc anys després, les biografies

infantils -i sobretot, aquelles dedicades a grans dones- tenen la seva pròpia prestatgeria en qualsevol botiga de llibres. Petita & Gran va suposar un canvi radical en el món editorial infantil, el naixement d'una categoria. Ja són més de 20 els títols publicats a Espanya, més de 20 els idiomes als quals està sent traduïda la col·lecció i 2 milions de nenes i nens de tot el món els que es diverteixen i inspiren amb les seves històries.

Quins criteris se segueixen per elegir els personatges?

Un molt bàsic: escullo aquells personatges als quals m'hagués encantat conèixer de petita. En realitat, no es tracta tant que hagin estat les primeres o els primers en alguna cosa. Sinó que hagin perseguit el seu propi somni fins al final sent fidels a si mateixos.

Com definiria les formes i el fons dels llibres?

Es tracta de biografies en forma de conte, amb rimes senzilles i textos curts que cedeixen el protagonisme de la pàgina a la il·lustració.

Quin perfil de lectors té?

No sé com és la franja d'edat exacta, perquè en cada edat la forma de mirar el món és diferent i

la forma de donar sentit a un conte, també. Suposo que a partir que comencen a llegir és una bona

edat perquè entenguin el significat complet de la història. De totes maneres, ja fa gairebé un

any que vam llançar una versió simplificada per a nadons i fins i tot a ells els encanta.

L'entreteniment és un bon aliat de la divulgació?

És el millor aliat. A ningú li interessa el que li avorreix. Molt menys a un nen.

Són llibres per als més petits que poden gaudir els grans?

Diria que sí. Moltes persones sense nens en les seves vides m'escriuen dient-me que estan enamorats de la col·lecció. I jo, feliç.

Què aporta una col·lecció així al feminisme del segle XXI?

Una mirada en positiu, una reivindicació a través de la celebració i un referent a seguir per

les nenes i nens que construiran el demà.

S'intenta alternar figures molt conegudes amb altres menys famoses?

Aquesta és la intenció, sí. Encara que evidentment hi ha noms que sedueixen més al públic que altres i no tots els títols tenen el mateix impacte. A Espanya sens dubte és Frida Kahlo la que s'emporta la palma. A la resta del món, Coco Chanel i Marie Curie van per davant.

Hi ha perfils més complicats que altres pel seu destí tràgic? Per exemple, Anne Frank...

Sí. En els meus contes les protagonistes mai moren, sempre tornen a ser nenes que veuen complerts els seus somnis al final de la història. En el cas d'Anne, va ser impossible seguir aquesta estructura sense faltar a la seva memòria.

Gairebé totes les protagonistes tenen un tret en comú: van ser pioneres en el seu camp, i en algun cas en mons dominats pels homes. És intencionat?

La intenció és acabar amb els estereotips i les etiquetes que encasellen les persones. I això és

just el que fan els pioners: trencar motlles a partir dels seus propis actes.

M'imagino que hi ha una llista d'espera gran... Alguna petita indiscreció sobre futurs títols?

La llista de personatges és inacabable i ara mateix estem treballant en 20 nous títols. Com deia, acabar amb els estereotips és l'objectiu de la col·lecció. Ni a totes les nenes els agrada jugar a nines ni a tots els nens tenir un camió. Per això la col·lecció creix incorporant nous personatges no només femenins sinó també masculins, com Rudolf Nuréyev (el gran ballarí clàssic), Mahatma Gandhi o Federico García Lorca. I per descomptat, grans dones com l'escriptora Mary Shelley, l'educadora Maria Montessori o l'arquitecta Zaha Hadid.

Hi ha dones en la col·lecció que la marquessin a vostè quan era petita?

Si he de ser sincera, l'única que em va marcar va ser Gloria Fuertes. Quan tornava de l'escola, posava la tele i em quedava embadalida escoltant-la recitar amb la seva veu d'ossa. A les altres, les vaig conèixer molt més tard, ja de gran. D'aquí, la importància que a les nenes i nens d'avui dia no els passi el mateix.

Hi ha un patró definit per les il·lustradores o tenen llibertat de recreació?

A l'hora d'escollir una il·lustradora per al projecte parteixo de dues premisses: la primera és que el seu estil reculli part del caràcter del personatge del qual parlarem, que sigui capaç de reflectir la seva personalitat. La segona, és que sigui coherent amb la resta de la col·lecció, que hi hagi una certa continuïtat i coherència entre un títol i un altre. A partir d'aquí, és un treball en equip, en què totes les aportacions sumen. Sempre suggereixo idees per a la portada i cadascuna de les il·lustracions que acompanyen el text. A vegades són les que acaben materialitzant-se a la pàgina i altres, a la il·lustradora se li acut una cosa millor.