El departament d'Educació, gairebé tots els ajuntaments de més de 10.000 habitants, diversos agents de la comunitat educativa i els grups parlamentaris de JxCat, ERC, CatEnComú i PSC van signar ahir el Pacte contra la Segregació Escolar promogut pel Síndic de Greuges.

La principal proposta és un nou decret d'admissió que garanteixi un repartiment més equitatiu de l'alumnat, i que estableixi, per exemple, una proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques per a centres d'una mateixa zona o la limitació de l'escolarització de matrícula viva en centres d'alta complexitat. El pacte neix, però, sense el suport de tots els partits del Parlament (Cs, PP i CUP) ni de la FaPaC ni del principal sindicat del sector, USTEC-STEs.

Dos anys després que el Síndic de Gregues denunciés, en dos monogràfics, la segregació escolar que pateix el sistema educatiu català, s'ha aconseguit donar forma a un pacte per revertir la situació que el Síndic de Gregues, Rafael Ribó, considera el principal problema de l'educació a Catalunya, i per això, ho defineix com «un pas molt ferm» per superar «la manca d'igualtat d'oportunitats actuals» i creu que és molt «esperançador» de cara al futur.

Amb la signatura d'aquest pacte, el departament d'Educació es compromet a tirar endavant, tan aviat com sigui possible, diverses mesures per afavorir un repartiment més equilibrat de l'alumnat en els diferents centres educatius. En total, es preveuen fins a 30 actuacions i 189 mesures per començar a implementar aquesta legislatura.

Per això, s'ha posat sobre la taula un nou decret per regular l'admissió de l'alumnat i per establir la proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques que pot tenir un centre d'una mateixa zona, l'oficina electrònica de preinscripció, la publicació de les quotes per part de totes les escoles, i el seu règim legal, i altres exigències de transparència com poden ser les vacants.

Per tal de protegir els centres d'alta complexitat, també es preveu que la matrícula viva, que es fa durant el curs i que normalment afecta aquesta tipologia de centres perquè hi poden quedar vacants, es limiti.

Tot i que el nou decret no podrà estar en funcionament el curs vinent i, per tant, la majoria de propostes es començaran a implantar de cara a la preinscripció del curs 2020-2021, hi ha actuacions que es poden anar desplegant, com ara una millor detecció de l'alumnat amb necessitats educatives específiques o la limitació de la matrícula viva als centres d'alta complexitat.