El 43% dels conductors morts durant el 2018, i sotmesos a autòpsia, havien consumit alcohol, drogues d'abús i/o psicofàrmacs, segons va informar ahir el director de l'Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses (INTCF), Antonio Alonso.

Aquestes dades estan recollides en la memòria anual d'aquest organisme, que inclou els resultats obtinguts sobre 751 morts en la carretera l'any passat: 535 conductors, 143 vianants i 73 acompanyants.

Tal com apunta l'INTCF, no tots els accidents de trànsit són analitzats en l'institut. Els inclosos en aquest document procedeixen de casos estudiats a petició d'òrgans judicials. No obstant això, suposen «una mostra prou àmplia i representativa» per reflectir la realitat nacional. Alonso va explicar que, dels 535 conductors, 232 van donar positiu en alguna d'aquestes substàncies i, d'ells, el 94,4% són homes i el 65,7% està en una franja d'edat que abasta entre els 25 i els 54 anys. Aquest seria el perfil majoritari d'aquestes víctimes. Quant al vehicle, el 56,1% viatjava en turisme i el 31,4% amb motocicleta.

Sobre les substàncies registrades en els resultats toxicològics, la memòria revela que l'alcohol ha estat la més detectada en els conductors morts. En concret, dos de cada tres casos analitzats. Mentrestant, les drogues suposen el 44% dels positius i el 25% psicofàrmacs. El cànnabis continua sent la droga més consumida (59,8%), seguida de la cocaïna, (51%), mentre que la combinació alcohol-cocaïna s'ha registrat en un 39% dels casos i la d'alcohol-cànnabis en el 28,3%.

El conseller d'Interior, Miquel Buch, va demanat ahir que s'erradiquin «conductes homicides» al volant, com conduir sota els efectes de l'alcohol i les drogues o distreure's amb el mòbil, i va apel·lar a la «responsabilitat individual» dels conductors i els seus acompanyants per reduir la sinistralitat viària. En roda de premsa, Buch va advertir que un de cada dos conductors morts l'any passat a la xarxa viària catalana va donar positiu per alcohol, drogues o psicofàrmacs i va alertar que durant el primer semestre d'aquest any han pujat un 13% els conductors que han donat positiu després d'un accident amb ferits o víctimes mortals i un 10% els sinistres associats a distraccions. Davant aquesta situació, el conseller va dir que un «element indispensable» per aconseguir reduir la mortalitat viària és incidir en la «responsabilitat individual» de cada conductor.