Un projecte de l'eLearn Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) permetrà a través de la intel·ligència artificial la creació d'un mentor virtual per als estudiants, cosa que permetrà reduir els suspensos i l'abandonament a la universitat.

La idea del projecte, que s'emmarca dins del programa Soul University, es desenvolupar durant els pròxims deu anys un tutor intel·ligent que atengui els alumnes de la UOC les 24 hores del dia els set dies de la setmana. Segons expliquen responsables del projecte, la intel·ligència artificial (IA) permetrà, entre d'altres, predir quines matèries completen el cur-rículum dels estudiants, quines són les seves habilitats o quines assignatures han de cursar per arribar als seus objectius.

Aquest projecte n'agafa d'exemple d'altres que utilitzen l'analítica d'aprenentatge per millorar les notes dels estudiants i reduir la taxa d'abandonament. Un d'aquests projectes és el de la universitat nord-americana Purdue, a l'estat d'Indiana, on fa anys que permeten als professors fer servir les dades dels alumnes per enviar notificacions en temps real. Recopilant dades demogràfiques, historials acadèmics o l'esforç de l'estudiant, el sistema permet fer intervencions semiautomàtiques als alumnes per resoldre els problemes acadèmics que puguin tenir. Després de la implantació d'aquest projecte, es va detectar un increment de les notes d'excel·lent fins al 13,84%, una disminució de les notes d'aprovat fins al 9,38% i una baixada dels suspesos fins al 9,40%.