La Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Catalunya (Fapac) va denunciar que famílies amb fills en edat escolar a l'escola pública «hagin de pagar quotes desiguals i a vegades molt elevades per abonar part de la despesa escolar que l'administració no assumeix». Per això, la FaPaC prepara un estudi entre les 2.350 AMPA i AFA d'escoles públiques que la integren per «conèixer amb detall quines són les quotes que abonen i a què es destinen els diners», va avançar la presidenta de l'entitat, Belén Tascón.

L'estudi, els resultats del qual es presentaran al novembre, es va dur a terme el curs escolar passat i analitza les quotes que paguen les famílies en l'etapa obligatòria, des de P-3 fins a quart d'ESO, va detallar la presidenta. Amb l'inici del curs, entitats com les organitzacions de consumidors «alerten» sobre la despesa per escolarització a la qual han de fer front les famílies, però «no existeixen xifres oficials sobre això», cosa que ha portat la FaPaC a «estudiar quin és el pagament que afronten les famílies», segons Tascón.

A més, la presidenta va alertar que es tracta de pagaments que les famílies «han normalitzat» i que «cada vegada contribueixen més a sufragar el sistema educatiu», quan «hauria d'assumir-los l'administració», va denunciar. Tascón també va assenyalar l'«opacitat» d'aquests pagaments, el destí dels quals és «confús i no apareix detallat», amb la qual cosa les famílies «no saben a què es destinen els diners».

La presidenta va al·ludir a l'articulat de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) per argumentar que l'educació ha de ser «gratuïta i les famílies només han d'abonar el material fungible i els llibres de text, tendint a la gratuïtat». No obstant això, «s'està transformant en aportacions que van incrementant, curs rere curs, i que divergeixen entre 60 i 300 euros anuals, depenent de les escoles, fins i tot en un mateix barri», cosa que «està contribuint a la segregació escolar en un mateix barri», va afegir la representant de la FaPaC.

A aquestes quotes «s'hi han de sumar altres aportacions que fan els pares en ajudar al manteniment de les escoles, o amb donacions de material», va afegir.