L'empresa holandesa SMIT Salvage BV, que ara s'encarregarà de les labors per intentar desencallar el vaixell petrolier Blue Star de la ria de Llauris (la Corunya), va participar en l'intent de rescat del Prestige per portar-lo cap a mar oberta a mitjan novembre de l'any 2002. A més, SMIT Salvage, que, segons fonts consultades, és considerada una de les companyies de més prestigi en rescats marítims, va formar part de l'operatiu que el gener del 2012 va extreure el combustible del creuer Costa Concordia, que va xocar contra les roques enfront de l'illa de Giglio, a Itàlia.

El petrolier Blue Star, de 128 metres d'eslora, està encallat des de la mitjanit del divendres al dissabte a causa, pel que sembla, d'un problema en la màquina, que va provocar un incendi en la zona de la xemeneia. L'avaria el va deixar a la mercè del vent i les ones, fins que va tocar terra.

El vaixell procedia, buit, de Bilbao, per carregar en la terminal de Repsol de la Corunya 6.000 tones d'algun producte químic sense especificar.

Després de dos intents fallits de retornar-lo a flotació per part d'efectius de Salvament Marítim al llarg del cap de setmana, l'armador del Blue Star va decidir contractar l'empresa SMIT Salvage BV, la qual cosa va suspendre l'operació que es tenia prevista per a passades les 14.00 hores d'ahir.

Ahir a la matinada, l'equip d'emergències va fer el segon intent de remolc del Blue Star, després de trencar el cable que Salvament Marítim va voler enganxar al vaixell.

Les tasques es van dur a terme des de les 02.00 hores, coincidint amb la plenamar, i es van prolongar durant uns minuts en la zona costanera d'As Mirandes.

Membres de Protecció Civil van regular l'accés al lloc, situat en l'entorn rural del municipi, per la presència de centenars de curiosos.

Fins a cinc unitats es van sumar a l'operatiu, tant la Salvamar Betelgeuse com la Don Inda, el remolcador Ibaizabal Nou, el Maria'Pita i el vaixell Ria de Vigo. L'helicòpter Helimer 401 va completar el desplegament, finalitzat després de trencar al primer intent el cable enganxat al vaixell. L'onatge, a més, va resultar insuficient per ajudar a mobilitzar el vaixell.

Ara, la companyia holandesa haurà de presentar en 24 hores un pla davant la Capitania Marítima, que ha de ser «estudiat per l'Estat», va explicar el delegat del Govern a Galícia, Javier Losada.

Segons Losada, «la prioritat» ara «és buidar» les gairebé 100 tones de combustible del Blue Star destinats a la seva navegació.

Tot i que els tècnics indiquen «que no hi ha cap mena de perill» per al medi ambient, roman activat el Pla Nacional i els plans de protecció dels ports de la Corunya i Ferrol.