04 de desembre de 2019
04.12.2019

La Generalitat qüestiona la fiabilitat de les dades de l'informe PISA

Els alumnes catalans obtenen el seu pitjor resultat en ciències en les proves de l'OCDE i també reculen en matemàtiques

03.12.2019 | 23:23
Un responsable de les proves PISA n'explica el funcionament als alumnes del col·legi La Mercè de Martorell

El departament d'Educació de la Generalitat va qüestionar ahir la fiabilitat i «qualitat» de l'informe PISA que va publicar ahir l'OCDE i en què Catalunya empitjora els seus resultats, ja que registra una puntuació de 490 en competència matemàtica, 10 punts menys que el 2015, i 489 en ciències, 15 punts menys.

Malgrat que els resultats obtinguts pels alumnes catalans, sobre una mostra d'uns 1.700, se situa en la mitjana de l'OCDE i per sobre de la mitjana espanyola, el departament d'Educació va qüestionar la «qualitat de les dades».

La Generalitat va recordar que la mateixa OCDE va reconèixer el 15 de novembre passat «importants anomalies» en tots els resultats espanyols del 2018, que són «molt greus» en la competència de comprensió lectora, de manera que no van fer públics aquests resultats, que era la competència prioritària en l'informe d'aquest any.

L'OCDE va decidir, a petició del govern espanyol i algunes CA, entre les quals no hi ha Catalunya, no publicar els resultats de comprensió lectora, tot i que sí que va donar els resultats en competències de matemàtiques i ciències, en què els alumnes catalans se situen en novena i setena posició, respectivament, en el rànquing de comunitats espanyoles.

«Entenem que si l'OCDE no està segura de la qualitat de les dades, era més lògic retirar tots els resultats, ja que tots estaven subjectes a dubte, i esperar noves anàlisis que han promès abans de publicar-los», van assenyalar a Efe fonts d'Educació.

Sobre els resultats concrets de Catalunya en matemàtiques i ciències, la Generalitat va valorar que els resultats dels alumnes catalans «queden per sobre dels d'Espanya i en la mateixa línia que la mitjana de la UE i l'OCDE».

Segons la Generalitat, la comunitat de Madrid «és la més afectada per l'empitjorament i perd moltes posicions respecte a la resta, mentre que Catalunya queda en una situació comparativa molt similar respecte a la població escolar del 2015 en competència matemàtica i millora posicions en la científica». Així, el govern català destaca que el 2015 el 24% de la població escolar d'Espanya obtenia una puntuació superior a la de la població de Catalunya en la competència matemàtica i el 29,2% en la científica.

«El 2019 es repeteix la situació en matemàtiques, però en la competència científica només superen la puntuació de Catalunya un 18,57% de la població», van destacar aquestes fonts.

El departament d'Educació català també va valorar que les CA que han quedat per sobre de Catalunya «són comunitats amb un nivell de complexitat en la seva població escolar molt inferior a la de Catalunya» i van destacar que només Madrid, Andalusia, la Comunitat Valenciana i les Balears tenen uns nivells comparables de complexitat als de Catalunya «i totes han puntuat per sota». Els alumnes espanyols de 15 anys han baixat 4,5 punts en matemàtiques i fins a 9,5 punts en ciències en l'informe internacional PISA 2018 respecte al del 2015 i s'han tornat a situar per sota de la mitjana de l'OCDE en el primer estudi després que s'implantés la Lomce a quart d'ESO.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit