Docents i pedagogs coincideixen a assenyalar que el pandèmia ha impulsat a replantejar com ha de ser l'escola i el paper que hi exerceixen els professors, i que les eines digitals obren un ventall de possibilitats i trenquen amb la idea del docent impartint la matèria que està escrita en un llibre davant d'una vintena o una trentena d'alumnes. L'alumne gua-nya autonomia i més capacitat per generar contingut i assimilar coneixements d'una altra manera, a part de l'explicació magistral.

Montse Jiménez és una reconeguda pedagoga que ha treballat habitualment colze a colze amb la manresana Eva Bach, també una experta en aquest camp, i ha estudiat, precisament, l'impacte de la tecnologia en l'educació. «S'ha de tenir clar que ensenyar des d'una aula no és el mateix que fer-ho des de casa i, per tant, ens hem de replantejar la metodologia i pensar en altres paràmetres. Aquí rau la dificultat», afirma. Per a Jiménez, cal ser conscients que la tecnologia és un component molt important del segle XXI i que l'escola, amb l'ajut de les administracions, han de «donar els alumnes les competències curriculars adaptades a la societat actual», tot fomentant l'esperit crític. Afirma que l'escola virtual del confinament va portar sorpreses perquè «alumnes que passaven desapercebuts van gestionar a la seva manera el seu temps i el mètode d'aprenentatge i van obtenir bons resultats, i d'altres que no es van adaptar aquesta nova situació i no van saber controlar el temps», afirma.

Per la seva banda, la pedagoga de la Vedruna de Berga i directora del centre pedagògic Aprendre a Aprendre, Carla Magem, afirma que una dels principals avantatges que ofereix l'entorn digital a les escoles és que «els alumnes són més autònoms i busquen solucions ells mateixos als problemes, tot i que cal fer un seguiment per part dels professors», i afegeix que «hi havia alumnes desmotivats que en fer-ho a la seva manera, a través d'Internet, s'han organitzat com han volgut i ho han fet molt bé». Magem considera que molts professors han de canviar de perspectiva i «no veure les noves tecnologies com un enemic, sinó com un aliat».

La directora de l'institut Lluís de Peguera de Manresa també diu que alguns alumnes la van sorprendre durant el confinament. «És impossible que un nen assegut sis hores estigui tota l'estona concentrat. En canvi, si un nen està sol, o amb un amic, van de cara a la idea, aprenent més perquè ho incorporen al sistema cognitiu, tot i que el procés pugui ser més lent», explica.

Per la seva banda, el responsable de l'àrea de tecnologia de Cal Gravat, Ramon Barlam, afirma: «L'aprenentatge serà diferent, prioritzant-se més l'assoliment de competències per sobre dels continguts», i també afirma que la idea tradicional d'examen haurà de desaparèixer. «És evident que els examens tradicionals no funcionen en aquesta nova normalitat, i ara és una oportunitat per fer un pas endavant. En aquells centres en què s'ha intentat continuar treballant amb els obsolets exàmens tradicionals, els alumnes han copiat el que han volgut. Hi ha eines, sobretot digitals, que faciliten les tasques d'avaluació», afirma. El que és clar és que l'escola ha canviat, i potser per sempre.