02 de novembre de 2020
02.11.2020
Regió7

«La primera setmana vaig acabar amb la veu afectada, i amb el micro s'ha resolt la situació»

La docent berguedana Maribel Jodar no té nòduls a les cordes vocals i ha hagut de recórrer a la utilització d'un micròfon per salvar la veu

01.11.2020 | 23:26
Maribel Jodar a l'aula amb el micròfon

Maribel Jodar, resident a Olvan, és professora de ciències a 3r d'ESO, 4t ESO, 1r i 2n de batxillerat a l'IES Guillem de Berguedà. Jodar ha tingut problemes a les cordes vocals durant tota la seva trajectòria professional, i amb l'ús de la mascareta ha vist com aquests problemes empitjoraven. Per aquest motiu, ha optat per utilitzar un micròfon a l'aula. L'ús d'aquest aparell ha resolt els problemes i, a més, els alumnes l'entenen molt millor.

Quin problema té a la veu?

El meu problema és que no tinc nòduls a les cordes vocals, m'ho havien mirat i era una cosa funcional, ja que no sabia projectar bé la veu. Fa molts anys que això m'afectava, ja des de joveneta.

Treballant de professora, aquest problema es va agreujar?

Quan vaig entrar a ensenyament vaig començar a notar que si tensionava molt el to, em marxava la veu.

Com ho va poder solucionar?

Sempre estic molt alerta, ja que després de perdre la veu, durant molt de temps vaig intentar ser conscient, vaig fer classes de logopèdia i em van ensenyar una mica a no tensionar i a projectar la veu cor-rectament.

Com ha afectat l'ús de la mascareta a aquests problemes?

Amb aquesta tècnica vaig aprendre a no tensionar, quan projectes la veu que surt de l'estómac representa que la boca l'has d'obrir molt per poder projectar la veu. Et trobes que la mascareta és un tap. La primera setmana que vaig fer classes vaig acabar amb la veu enrogallada, i vaig pensar que si no hi posava remei, la setmana següent ja no en tindria.

I quina és la solució que ha trobat per evitar-ho?

He provat diversos tipus de mascareta, però si vols que protegeixi, la veu queda a dins i no la projectes. Preveient això, ja havia demanat un micròfon a l'institut, però estaven exhaurits, i al final l'he aconseguit fa poques setmanes.

Ha millorat la seva patologia amb l'ús d'aquest aparell?

Amb el micròfon podríem dir que s'ha resolt aquesta situació. Sobretot el faig servir a les classes que tinc 20 alumnes. Quan en tinc poquets, potser no, però sí sobretot en una aula on hi ha l'agreujant de tenir una nena amb disminució d'audició. Em quedo més tranquil·la fent servir el micròfon i no he de forçar la veu.

Hi ha altres professors al centre que l'utilitzen?

No és un problema generalitzat, però molta gent que m'ha vist amb el micro m'ha demanat com funciona, ja que s'ho estan pensant. Com que jo he tingut problemes de veu, ho he parlat amb companys que han estat en altres instituts, i tots els que havien tingut aquests problemes ara han d'utilitzar el micro».

Els alumnes senten millor el so amb el micròfon?

Alguns alumnes ens han dit que amb el micro se sent molt millor. El que m'he adonat és que escriuen paraules malament perquè no ho senten bé. Jo faig ciències i algunes de les paraules són molt específiques. Quan ensenyo una paraula nova, sempre intento escriure-la a la pissarra perquè, fins i tot els alumnes de batxillerat, confonen coses molt bàsiques com la d i la p en alguna paraula o bé la g i la p. Intento dir-ho bé, però la mascareta dificulta la dicció.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit