La Generalitat distribuirà els propers dies una primera remesa de 8.000 mascaretes per a alumnes amb sordesa. Així ho ha anunciat aquesta setmana el conseller d'Educació, Josep Bargalló, que d'aquesta manera respon a una demanda molt reivindicada des del col·lectiu de persones afectades per trastorns auditius, especialment per part de familiars d'alumnes que estant tenint dificultats per poder seguir el curs amb normalitat. Es tracta de mascaretes transparents, «i tan bon punt hi ha hagut la primera homologació hem iniciat un expedient de compra que començarem a tenir els propers dies», ha explicat Bargalló, i ha assegurat que a partir de la propera setmana o quinze dies començaran a arribar als centres educatius.

La dispensació de mascaretes transparents per part de la Generalitat ha estat molt reclamada des de l'inici de la pandèmia entre familiars, alumnes i centres educatius per les dificultats que comporta la comunicació amb persones que tenen problemes de sordesa si no poden llegir els llavis del seu interlocutor perquè porta mascareta no transparent.

Més difícil per a docents sords

Aquesta problemàtica ha afectat doblement Susana Arnau, que pateix un trastorn auditiu i és professora de 4t d'ESO a l'institut Francesc Ribalta de Solsona, la qual cosa li dificulta la seva tasca com a docent. Es dona el cas que en aquest institut també hi ha una alumna amb problemes de sordesa, i per a totes dues la manca d'unes mascaretes que facilitin la lectura labial «ha estat una barrera» que fins ara han hagut de solucionar pel seu compte, explica. A principi de curs el centre va comprar una primera remesa de 50 mascaretes «per als grups als quals jo faig classe i per al grup de companys i els professors» de l'alumna afectada. Amb aquella comanda han pogut anar fent classe un temps perquè són reutilitzables i es poden rentar fins a 45 vegades, però «van perdent translucidesa» i això ha obligat el centre a comprar-ne una segona remesa, ara de 60 mascaretes més, amb uns 1.300 euros de despesa entre les dues adquisicions.

La família Ortega Bellmunt, de Sant Joan de Vilatorrada, ha passat per una situació similar. Un dels seus dos fills, el Magí, de 9 anys, és sord, i troba a faltar poder llegir els llavis als professors i companys de l'escola Collbaix de Sant Joan, on estudia. I com ha passat a l'institut Francesc Ribalta, aquí també s'han hagut d'espavilar pel seu compte, amb l'ajuda de l'escola i l'AMPA. A l'escola hi ha dos alumnes amb problemes auditius, el Magí, que fa quart, i el Pep, company seu de tercer, i en tots dos casos s'ha optat per fer grups bombolla, amb un tutor i un cotutor per a cadascun, a qui les dues famílies han comprat mascaretes transparents (a banda de les que també els ha facilitat el centre de recanvi). «Tot just fa una setmana que les tenim», explica la mare del Magí, Isabel Bellmunt. Va ser a través de les logopedes «que les estaven reclamant des de la primavera», i s'han espavilat pel seu compte «veient que des del departament no arribava res». Ara la conselleria s'hi ha compromès, però mentrestant des de l'escola i l'AMPA s'ha estudiat la possibilitat d'adquirir mascaretes transparents també per als alumnes dels dos grups bombolla, igual com s'ha fet per als professors.

«Ha seguit el curs com ha pogut»

Fins que no van arribar les mascaretes fa una setmana, Magí Ortega «s'ho ha hagut de fer com ha pogut per seguir les classes», explica la seva mare. S'asseu a les files de davant per estar a prop del professor, «però el mestre no és estàtic, i els altres alumnes també parlen i fan aportacions, que potser no sent prou bé». A més, «hi ha soroll extern» perquè les finestres han d'estar obertes per ventilar l'aula.

Amb tot plegat, el Magí no ho ha tingut gens fàcil per entendre el que es deia a classe, assegura la seva mare, que insisteix en la necessitat que hi havia de poder disposar de mascaretes transparents. Les que no ho són «impedeixen la lectura labial i fan que es redueixin els decibels», i malgrat l'audiòfon, això dificulta l'entesa a persones amb problemes auditius: «Potser no senten paraules que es pronuncien amb una freqüència més baixa, o els costa discriminar entre paraules que s'assemblen, i tot plegat fa que perdin la percepció del que s'està dient», conclou Isabel Bellmunt.

A banda de les mascaretes que ara s'han adquirit i de les que finalment puguin arribar des del departament, els pares de Magí Ortega també han optat per les noves tecnologies com a eina que pugui facilitar el seu aprenentatge, especialment pensant en la possibilitat d'un confinament que torni a deixar els alumnes a casa. «Hem adquirit un Ipad que porta un sistema que permet incorporar el so directament a l'implant que el nen porta a l'orella», explica la seva mare, «i així ho pot sentir sense que hi hagi interferències». L'Ipad també és una adquisició recent (que ha pagat la família) que divendres el Magí va portar per primer cop a l'escola.

«No sabem quantes ni quan»

Tant a l'institut Francesc Ribalta com a l'escola Collbaix celebren l'anunci de la Generalitat sobre la compra de mascaretes transparents per als centres, però hi ha crítiques per haver trigat tant. «A més, no sabem quantes ens en donaran ni quan ens arribaran», apunta Susana Arnau, i lamenta que «s'hagi parlat abans de repartir ordinadors que mascaretes». Diu que són importants, «però les mascaretes també», i en tot cas, «tampoc no ens han arribat».

Arnau explica que conviure amb la pandèmia en situacions com la seva «et fa sentir encara més diferent perquè ens hem sentit exclosos», i assegura que «mai fins ara havia estat tan conscient que el suport visual de poder llegir els llavis fos tan necessari». En aquesta mateixa línia, Isabel Bell-munt sosté que l'actual context de pandèmia «ha deixat molt de banda tot el sector de les persones discapacitades, des de la sordesa fins a l'autisme...», i si bé entén que «la situació és desbordant, hi ha hagut tot un estiu pel mig per proveir-nos de mascaretes».