La línia d'ajuts de 2.000 euros del Govern per als autònoms afectats per la crisi es van esgotar ahir al matí després de rebre una allau de peticions que, tal com va passar dilluns, van saturar la web del departament de Treball, que canalitzava les sol·licituds. El bloqueig va generar una allau de crítiques entre els autònoms, com els de la Catalunya central, que ahir qualificaven d'«indignant» i «vergonyosa» l'experiència viscuda: hores perdudes davant l'ordinador per reclamar un ajut que en cap dels casos consultats per aquest diari va tenir èxit.

La gestió dels ajuts va generar ahir una picabaralla entre el departament de Treball, en mans d'ERC, i el de Polítiques Digitals, gestionat per JxCat, que es van culpar del col·lapse de la plataforma que tramitava les sol·licituds. La portaveu del Govern, Meritxell Budó, va demanar disculpes en nom de l'executiu pel col·lapse, unes disculpes que van semblar insuficients als usuaris. Per la seva banda, els grups al Parlament de Ciutadans, PSC i Comuns van demanar la compareixença dels consellers Ramon Tremosa (Empresa), Chakir el Homrani (Treball i Afers Socials) i Jordi Puigneró (Polítiques Digitals) per donar-ne explicacions. El departament de Treball va precisar que s'havien registrat més de 10.000 sol·licituds, el màxim establert pel Govern, ja que el pressupost total era de 20 milions d'euros. Els ajuts es concedeixen per ordre de tramitació.

Ja a la tarda, el Govern va anunciar que impulsarà nous ajuts per a autònoms després de les crítiques rebudes tant per la insuficiència de les activades fins ara, com per haver triat el criteri de concurrència competitiva per atorgar-les, que va derivar en el col·lapse del canal de sol·licitud. La Generalitat va admetre en un comunicat que «l'última línia d'ajuda econòmica als autònoms no ha funcionat com s'esperava» i va lamentar «els inconvenients generats» als sol·licitants.

Les vivències dels (no) ajuts

L'assessora manresana Anna Barriga ha intentat gestionar aquests dies els ajuts de tres autònoms locals de diversos sectors professionals. Li ha estat impossible. Assegura haver fet més d'una cinquantena d'intents per entrar a la web de la Generalitat, que en totes les ocasions li ha donat errors de connexió. Ahir deia que l'experiència havia estat «esgotadora i frustrant». «Genera molta impotència», assegurava, haver invertit tant temps en uns ajuts que qualifica d'«insignificants». Barriga recorda que a finals d'octubre el Govern català ja va posar en marxa uns ajuts per a la restauració que també van generar un col·lapse al servei informàtic de la Generalitat. «Ja no tenia moltes esperances que aquests dies funcionés, però estava segura que ho haurien corregit, però ha estat que no».

Barriga assegura que ha estat en contacte permanent aquests dos dies amb col·legues del seu entorn professional d'assessors i gestors i que «ningú no ha aconseguit tramitar ni un ajut».

El taxista santfruitosenc Joan Martínez també s'ha desesperat aquests dies intentant accedir a la web dels ajuts. «Ha estat com una loteria», assegura, indignat pel que considera una actuació «vergonyosa per part de la Generalitat». «Han fet anar-nos a barallar per 10.000 ajuts, quan a Catalunya hi ha 500.000 autònoms. Com si hi disfrutessin. Fa molta ràbia», deia Martínez, que ha vist baixar la seva feina, des de l'inici de la pandèmia, més del 80%, explica.

Insisteix també en la «impotència» generada pel bloqueig a l'accés dels ajuts la santfruitosenca Jordina Verdaguer, propietària d'una perruqueria canina. «Que el sistema es pengés el primer dia només posar-lo en marxa i que tornés a estar penjat l'endemà és jugar amb la gent, que ho està passant molt malament. És com si s'haguessin rigut de nosaltres», ho definia Verdaguer. El seu negoci també ha vist molt reduïda la facturació. «Quant tothom està pendent dels ERTO i és a la corda fluixa, els serveis i el consum no essencial baixa molt», diu Verdaguer, que considera que els ajuts proposats per la Generalitat «són molt importants». Per això augmenta la seva sensació de «frustració». Verdaguer diu no refiar-se de les noves promeses del Govern, i que si es posa en marxa una nova tongada d'ajuts «ara mateix els engegaria». Verdaguer assegura tenir la sensació d'haver «perdut dos dies davant l'ordinador».

Una gestoria ha intentat que Nina Pont, que distribueix per al territori màquines d'aigua d'ozó, principalment per al canal «horeca», accedís a un dels ajuts de la Generalitat. També ha estat impossible, com en la resta de casos gestionats per la mateixa assessoria, diu Pont. «És vergonyós. Sembla que se'n riguin», coincideix aquesta coneguda exbasquetbolista manresana. «Perquè no puc deixar de pagar impostos, que si no ho faria ara mateix», afirmava ahir, irada. Per a Pont, el moment que viuen els autònoms és d'«impotència. Els que ens vam arriscar a treballar sols, ara només trobem entrebancs». Tot plegat, diu, «és molt desanimant».

Pimec Catalunya Central va fer arribar ahir una queixa a la delegada del Govern al territori per posar de manifest l'«enuig» del sector per aquests dos dies. , segons va explicar a aquest diari Joan Vila, responsable de Comerç a l'organsime territorial.