12 de desembre de 2020
12.12.2020
Regió7

El pla de Rodalies preveu una inversió de 6.345 milions d’euros fins al 2030

L’objectiu del programa del Govern central és millorar la xarxa, els trens i les estacions amb una escassa dotació per a les línies de Manresa i Puigcerdà

12.12.2020 | 00:12
Tren a la sortida de l’estació de Manresa

El pla de Rodalies 2020-30 preveu una inversió de 6.345,92 milions d´euros fins al 2030, amb actuacions de millora a les estacions, que seran 100% accessibles; la compra de nous trens, la construcció de deu noves estacions, la instal·lació de 20 quilòmetres amb noves vies i la implantació del sistema ERTMS a la xarxa de l´àrea metropolitana de Barcelona. Segons ha detallat el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, l´objectiu és augmentar un 58% l´oferta i que la demanda creixi un 50%, una fita a la qual s´esperava arribar al 2028 però que s´ha endarrerit dos anys per la pandèmia. El conseller de Territori, Damià Calvet, s´ha mostrat escèptic amb el pla i ha criticat que no s´hagi comptat amb la Generalitat per a la seva elaboració.

Segons Macias, el pla busca articular una oferta de mobilitat «atractiva i de qualitat» perquè els ciutadans optin pel transport públic. El document tracta cinc eixos: mobilitat per a «tots», és a dir, que sigui accessible i també des del punt de vista territorial; que prioritzi les noves tecnologies amb protagonisme per al manteniment; i mobilitat segura, de baixes emissions i intel·ligent, amb més pes per a la digitalització i la instal·lació per exemple del sistema ERMTS.

Actualment, la xarxa de Rodalies de Catalunya té 1.119 quilòmetres, tots electrificats, i 200 estacions, i en més de la meitat de la longitud té via doble. A més, en alguns trams les vies tenen més de 40 anys d´antiguitat, com les que uneixen Barcelona amb Vic, Manresa i Reus, i trens amb una antiguitat de més de 25 anys. Per això, s´ha previst la renovació de 56 unitats, de Rodalies i Mitja Distància, i la compra de 45 més, de les quals destinades a la doble composició de l´R1, R2 i R4, i la incorporació de dues unitats a les Rodalies de Lleida. En total, seran 101 noves unitats en un parc que ara té més de 270 trens. Pel que fa a les actuacions més immediates (4.622 milions fins al 2025) i a mitjà termini (1.164 milions), n´hi ha que ja s´executen, com el 4+4 de l´Estació de Sants, o en execució, com la construcció del ramal a la T1 i el desdoblament entre Parets i la Garriga. Altres de planificades són la remodelació de l´estació de Montcada Bifurcació i Castelldefels, la sectorització de les andanes i reforma a l´estació de Plaça Catalunya, entre d´altres; entre les previstes consten d´un nou ramal entre la línia de Puigcerdà i el Corredor del Vallès, la planificació per a la quadruplicació del tram Castelldefels-el Prat, una tercera via entre Montcada i Mollet Sant Fost.En l´àmbit del manteniment, a mitjà termini (2026-2030), s´han previst nous talles i la reforma de l´estació de Mataró i Sant Vicenç de Calders i també a Sant Celoni i Manresa, que també inclourà una ampliació de vies.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit