Des d'avui els patinets elèctrics no podran circular per les voreres i zones pels vianants ni superar els 25 quilòmetres per hora de velocitat, a més que els usuaris hauran de complir les normes de circulació com la resta de vehicles.

La normativa que regula l'ús dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), els patinets i els 'sabway', sobretot, ha entrat avui en vigor després d'haver-se publicat fa unes setmanes al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE)

Mentrestant, s'haurà esperar al 12 de maig perquè ho facin les modificacions a la velocitat a les ciutats: 50 quilòmetres per hora en via de dos o més carrils, 30 quilòmetres per hora en les d'un únic carril per sentit de circulació, i 20 quilòmetres per hora en les que disposin de plataforma única de calçada.

Perquè tot i que aquesta modificació dels límits ja ha sigut publicada en forma de reial decret en el BOE, el Ministeri de l'Interior ha volgut donar un temps als ajuntaments perquè adaptin la seva senyalització i les seves vies als canvis.

També hauran d'adaptar les seves ordenances a la irrupció a les calçades urbanes dels VMP i habilitar, si així ho consideren oportú, zones d'aparcament per a aquests mitjans de transport.

A partir d'aquest dissabte tot aquell que circuli en patinet elèctric haurà de complir les normes de trànsit com qualsevol altre conductor i, fins i tot, podrà ser sotmès a la prova d'alcoholèmia.

No obstant, queda pendent d'acordar la necessitat o no d'una assegurança obligatòria per a aquests vehicles de mobilitat personal (VMP).

«Obrirem una segona fase de debat amb els ajuntaments en què, a partir de tota l'experiència acumulada, avançarem en una regulació molt més detallada. Està previst parlar de tot», fins i tot d'aquesta assegurança, va dir recentment el director general de Trànsit, Pere Navarro.

En qualsevol cas, seran les policies municipals les que s'encarreguin de la vigilància i control i les que, amb els seus ajuntaments, estableixin les prioritats a l'hora de sancionar unes conductes o altres, com va recordar el màxim responsable de la Direcció General de Trànsit.

La regulació del patinet forma part d'un paquet de reformes legals, aprovat pel Govern el 10 de novembre passat, l'objectiu del qual és generar un nou model de seguretat viària que permeti rebaixar en un 50 per cent els morts i els ferits greus durant la pròxima dècada.