El Govern treballa amb el 2024 com la data per començar a implementar el sistema de pagament per ús a la xarxa de carreteres de l'Estat, com a resposta als dos principis en què es basarà l'us de les carreteres: «Qui contamina paga» i «el que usa paga». L'Executiu preveu fer una campanya de «conscienciació i sensibilització» entre transportistes i població sobre la necessitat de la mesura, segons assegura al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència remès a Brussel·les.

Basant-se en l'experiència internacional, l'Executiu creu que el temps mínim per desenvolupar els instruments normatius i crear l'estructura per implantar un sistema de pagament per ús a escala estatal és d'entre dos i tres anys. Amb tot, el Govern insisteix que buscarà l'acord social i polític per implementar la mesura, consultarà els transportistes, així com les comunitats autònomes i altres administracions per determinar la voluntat d'incorporar peatges a les carreteres de la seva titularitat.

Calvet: "El govern espanyol va tard i malament, com sempre"

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha acusat el govern espanyol d'"anar tard i malament, com sempre" després de l'anunci per part del Govern central d'aplicar peatges a partir del 2024 a les vies d'alta capacitat i la possibilitat de fer-ho extensiu a tota la xarxa. En una entrevista a Catalunya Ràdio, Calvet ha reiterat la seva aposta per la vinyeta. "És una directiva europea que volem que es pugui aplicar a Catalunya. Tenim un model definit, d'implementació molt ràpida amb tarifa plana i permetria progressivament anar a una tarificació per ús", ha assenyalat Calvet

El conseller ha recordat que els ingressos de la vinyeta anirien destinats a la millora del transport públic, a mantenir els carreteres o a donar subvencions a empreses i persones individuals per ambientalitzar les flotes.

"L'estat espanyol ha fet com si sentis ploure. Ho ha anat negant, advertíem que seria d'obligat compliment per Europa i al final quan presenten els papers han d'incloure aquest concepte", ha afegit el conseller, que ha lamentat que el govern espanyol ho anunciant de manera "equívoca" i a pocs mesos de la finalització de les concessions.

Calvet ha subratllat que seria més partidari d'entrar en una etapa transitòria de tarifa plana. "Si se'ns hagués fet cas ara estaríem parlant de tarificació per ús i contaminació més en la línia dels països europeus i del què marca Europa", ha afegit.

En el Pla de Recuperació que el govern espanyol ha fet arribar a Brussel·les, el govern de Pedro Sánchez es compromet a instaurar un sistema de pagament per ús per a les vies d'alta capacitat amb la possibilitat de fer-ho extensiu a totes les vies i convida a les altres administracions que ho considerin a sumar-s'hi. La proposta s'ha donat a conèixer a menys de quatre mesos per a la finalització de la concessió dels peatges de l'AP-7, en el tram entre Tarragona i la frontera i a l'AP-2, entre Saragossa i El Vendrell, a més de trams de la C-32 i la C-33.