El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha volgut fer palès el seu compromís amb el medi ambient després d'anunciar l'acord per l'ampliació de l'aeroport del Prat, que suposarà envair l'espai protegit de La Ricarda. En una entrevista a Catalunya Ràdio, el també conseller de Polítiques Digitals i Territori s'ha compromès a reduir "al mínim" l'afectació de les actuacions sobre el territori i ha assegurat que l'aeròdrom serà "el més verd d'Europa". En aquest sentit, Puigneró no només ha parlat de les àrees naturals protegides, sinó que ha valorat la possibilitat de reduir la contaminació als accessos i ha obert la porta a restringir l'accés dels avions més contaminants en un futur.

"La lluita contra el canvi climàtic és una lluita de tots; si no assolim els objectius, serà un fracàs", ha subratllat Puigneró, tot recordant que qualsevol actuació al Prat haurà de rebre el vistiplau de la Comissió Europea. Per altra banda, el vicepresident del Govern ha fet una crida a les veus que s'oposen al projecte per "treballar junts", tot remarcant la "importància" que suposa l'ampliació de l'aeroport per al conjunt de l'economia catalana. "Qui es vulgui oposar al projecte ho haurà d'explicar; [...] tothom hi haurà de posar de la seva part", ha comentat.

Per Puigneró, l'ampliació del Prat era una qüestió "irrenunciable" i confia que, gràcies a l'acord, Barcelona deixarà de ser un aeroport 'low-cost' per ser un aeroport "de valor afegit". "Un dels grans problemes de l'economia catalana és que, per arribar al país, s'han de fer escales; i quan has de fer escales, perds competitivitat", ha subratllat.

Finalment, també ha valorat positivament que s'hagi donat llum verda a establir noves connexions d'alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus per fer que Catalunya sigui "un país molt més competitiu". En aquest cas, Puigneró ha recordat que les actuacions a la xarxa ferroviària es completaran entre els anys 2022 i 2026, període en què s'hauran de dur a terme el projectes fixats en el Document de Regulació Aeroportuària (DORA).

La ministra de Transports espera que l'ampliació de l'aeroport del Prat estigui enllestida el 2030

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha afirmat aquest dimarts al matí que espera que l'ampliació de l'aeroport del Prat sigui una realitat el 2030. En una entrevista a RAC1 l'endemà de l'acord entre de la Generalitat i el govern espanyol, Sánchez tampoc ha especificat –en la línia del vicepresident Puigneró aquest dilluns al vespre- si l'allargament de la tercera pista serà de 500 metres o menys i ha assegurat que el projecte suposarà "la mínima afectació possible perquè hi ha exigències mediambientals que s'han de complir". "No només la UE és exigent, sinó també el propi Ministeri", ha afegit Sánchez, que ha apostat per "fer possible el binomi creixement econòmic i sostenibilitat".

SOS Baix Llobregat veu l'acord sobre l'aeroport com una "farsa lamentable"

SOS Baix Llobregat i l'Hospitalet s'oposa a l'acord entre la Generalitat i l'Estat per ampliar l'aeroport del Prat. "És una farsa lamentable", afirma la plataforma en un comunicat, on critica que no s'ha fet "cap concreció seriosa". Per al col·lectiu, l'entesa pretén ser "una victòria política momentània a favor dels poders partidaris de l'ampliació", i ho veu com un "engany" cap als opositors, com les entitats ecologistes o l'Ajuntament del Prat. SOS Baix Llobregat retreu la manca de debat amb el territori, i dona per fet que l'ampliació de les instal·lacions comprometrà el futur de la Ricarda. Al mateix temps, critica la unió del Prat amb els aeroports de Reus i Girona amb alta velocitat, tot assegurant que l'anunci és "poc sòlid".