Aquest any han mort 89 persones en 84 accidents de trànsit a les carreteres catalanes fins al 31 d'agost, segons ha informat aquest dimecres el Servei Català de Trànsit (SCT). Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 122 persones en 115 sinistres mortals en zona interurbana. Les dades d’enguany respecte al 2019 suposen un descens del 27% en el nombre de víctimes mortals. Aquest mes d’agost han perdut la vida 14 persones a les carreteres catalanes, el que suposa una reducció del 33,3% respecte de l’agost del 2019, quan van morir 21 persones. El 46% de les víctimes d'aquest 2021 són de col·lectius vulnerables: 30 motoristes, 9 vianants i 2 ciclistes.

Des del mes de maig, coincidint amb la fi de l’estat d’alarma i la recuperació de la mobilitat, la sinistralitat s’ha incrementat respecte al primer quadrimestre de l’any i els darrers quatre mesos concentren prop del 70% del total de víctimes d’aquest 2021.

El 46% de les 89 víctimes mortals registrades fins al 31 d’agost d’aquest 2021 pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 30 motoristes, 9 vianants i 2 ciclistes, mentre que en el mateix període de l’any 2019 havien mort 37 motoristes, 8 vianants i 7 ciclistes.

Així doncs, excepte en el cas dels vianants, a la resta de col·lectius vulnerables hi ha hagut un descens de la mortalitat en comparació amb el 2019. La reducció de víctimes mortals entre els ciclistes arriba al 71,4%.

Pel que fa específicament als usuaris de motocicleta, representen el 33,7% del total de víctimes mortals a la xarxa viària catalana enguany. De la radiografia de la sinistralitat mortal d’aquest grup el 2021, també s’ha de posar en relleu que en el 70% dels accidents (21 de 30) s’hi va veure implicat un altre vehicle.

Després del mes de juny, en què van perdre la vida 8 motoristes, l’agost ha estat el segon mes de l’any amb més mortalitat atès que ha registrat 6 motoristes morts.

Les col·lisions frontals, principal tipologia

Els accidents mortals amb més d’un vehicle implicat continuen sent majoritaris i representen el 79,7% dels sinistres, atès que ho han estat 67 dels 84 accidents. Pel que fa a la tipologia dels accidents, enguany un de cada tres accidents mortals és una col·lisió frontal (28 dels 84 sinistres), mentre que el 2019 eren el 26% (30 de 115).

La franja d'edat que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 35 a 44 anys, en concret amb 21, i també és la que registra un major increment en comparació amb el 2019, ja que hi va haver 14 víctimes mortals d’aquesta franja. La reducció de víctimes mortals a la franja de més de 65 anys ha arribat al 63,9% respecte del 2019.

La demarcació de Tarragona, seguida de la de Barcelona, és la que registra més reducció de víctimes mortals respecte al 2019. En concret, a Tarragona els morts per accident de trànsit baixen un 56,2% en aquests vuit mesos del 2021 (14 morts enguany i 32 el 2019) i a Barcelona, un 36,5% (33 morts enguany i 52 el 2019). Pel que fa a col·lectius vulnerables, a Tarragona han mort 5 motoristes, 2 vianants i 1 ciclista des que va començar l’any.

El 37% dels morts fins al 31 d’agost es concentra a la demarcació de Barcelona (33 dels 89 totals). 16 dels 30 motoristes morts han perdut la vida a la xarxa viària barcelonina (el 53,3%).

Lleida, amb 18 persones mortes, registra 1 mort menys que el 2019. La xarxa viària interurbana de Lleida no ha registrat cap vianant ni cap ciclista mort en aquest 2021, però hi han perdut la vida 3 motoristes.

La demarcació de Girona és la zona que ha acumulat més víctimes mortals durant el mes d’agost, en concret 6 del total de 14 a tot Catalunya. Així mateix és l’única on hi ha hagut un increment de les víctimes mortals respecte del 2019, en concret un 26% (24 persones mortes el 2020 i 19 el 2019).

A més, pel que fa als col·lectius vulnerables, ha pujat la sinistralitat dels vianants, atès que enguany han mort 4 persones atropellades a les carreteres gironines i en el mateix període de 2019, una. Pel que fa als col·lectius vulnerables, també han mort 6 motoristes i 1 ciclista.