El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha acusat l'Estat de "boicotejar" l'ampliació sostenible de l'aeroport del Prat. "No triarem entre inversió i patrimoni natural", ha advertit en una compareixença a Palau davant els mitjans aquest dijous. L'endemà que el govern espanyol anunciés que atura la inversió al Prat per manca de consens amb l'executiu català, Aragonès ha assegurat que la Generalitat no havia acordat pas amb la Moncloa ni amb AENA expandir l'aeroport cap a l'est, i afectar així l'espai natural de la Ricarda. El president ha constatat que la paralització de la inversió és una "maniobra de pressió" de Madrid: "Ens volen posar entre l'espasa i la paret: 'O accepteu la nostra proposta o res'. No ho acceptarem", ha afirmat.

Per la seva banda, el president d'ERC, Oriol Junqueras, creu que "el PSOE va presentar el pla per ampliar l'Aeroport del Prat sabent que la Comissió Europea no ho permetria". És una afirmació feta en una entrevista a 'El Periódico de Catalunya' i que es va produir 26 hores abans que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, comparegués per comunicar la retirada d'inversió. "Si ho saben, per què ho proposen?", interroga Junqueras, que creu que és per poder culpar el Govern que no hi hagi una ampliació del Prat.

A l'entrevista, Junqueras critica la proposta perquè "tritura" els espais naturals de la zona del delta de Llobregat i reitera que és "contrari al que s'ha aprovat per les institucions europees". En aquest sentit, el dirigent dels republicans diu que els socialistes ja saben que la CE no ho permetrà "perquè ells mateixos han votat a favor de les directives que ho impedeixen".

Després que es fes públic que les inversions al Prat preveien la invasió de l'espai natural de la Ricarda –inclòs a la Xarxa Natura 2000-, el Govern va advertir que no toleraria la "destrucció" de l'espai i alguns membres d'ERC valoraven assistir a la manifestació contrària a l'ampliació de l'aeroport del proper 19 de setembre. Unes afirmacions que la ministra ha lamentat, tot afirmant que l'executiu català "no té una decisió madura" sobre l'aeroport. "Confesso que les declaracions dels darrers dies ens han sorprès moltíssim", ha dit.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat que el govern espanyol "vol que Catalunya torni a ser el motor econòmic d'Espanya", i ha culpat la Generalitat d'impedir-ho: "No imposarem l'ampliació de l'aeroport perquè la Generalitat no ho fa possible". "Un aeroport ha d'estar al servei del territori en què s'ubica, per millorar la mobilitat de la gent i de les empreses, i per generar riquesa, però per aconseguir l'èxit cal el suport de les institucions públiques", ha afegit.

Al mateix temps, Sánchez ha defensat que el projecte de l'ampliació de l'aeroport i de la inversió de 1.700 euros pretenien convertir el Prat en un gran hub intercontinental i evitar la "saturació" de la infraestructura. Segons el projecte recollit al DORA, l'expansió de l'aeroport seria una realitat el 2029 amb l'ampliació dels camps de vol, mentre que el 2030 culminaria l'ampliació de la T1 i la construcció de la nova terminal satèl·lit. Per al període 22-26, es preveia una inversió inicial de 365 milions d'euros.

El president d'AENA: La inversió "queda en suspens" fins d'aquí a 5 anys

El president d'AENA, Maurici Lucena, ha advertit aquest dijous que la inversió per ampliar l'aeroport del Prat és una "oportunitat perduda" que, en tot cas, es podria intentar reprendre "d'aquí a 5 anys", quan es faci un nou pla d'inversions de l'empresa aeroportuària. "En els propers 5 anys s'invertiran 1.500 milions d'euros per consolidar el hub intercontinental a Madrid i la inversió al Prat queda en suspens fins que s'obri una nova oportunitat reguladora", ha dit en una entrevista a 'El Matí de Catalunya Ràdio". Segons ell, si llavors les circumstàncies a Catalunya són "més propícies" se'n pot "tornar a parlar". Lucena també ha avisat que se sabia "des del principi" que l'ampliació tenia una afectació mediambiental.

Lucena ha defensat com "extraordinari" el projecte acordat el 2 d'agost entre el govern de la Generalitat, l'executiu espanyol i AENA. Segons ha explicat, donava "resposta a una reivindicació històrica" de part de la societat catalana. "Estic molt decebut, no poder fer la inversió és una llàstima per Barcelona, Catalunya, Espanya i, evidentment, també per a AENA", ha dit el president de la companyia aeroportuària.

Lucena ha assegurat que el pacte s'ha trencat perquè "no generava consens en el sí del Govern". Amb tot, ha negat que, malgrat les declaracions de la vicepresidenta Yolanda Díaz, també provoqués divisions a l'executiu espanyol. En aquest sentit, el president d'AENA ha dit que la inversió estava "avalada" pel president espanyol, cosa que, segons ell, "no ha passat a Catalunya, on ha estat a la inversa" i el President ha fet declaracions dubtant del projecte.