El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va traslladar ahir al vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, la necessitat que JxCat actuï amb «lleialtat» davant la taula de diàleg, encara que els seus socis al Govern segueixen negant-se a acceptar les seves condicions per participar-hi. Aragonès es va reunir ahir amb Puigneró per intentar reconduir la crisi al Govern arran de la proposta de noms que va plantejar JxCat -entre ells, Jordi Sànchez i Jordi Turull, dos dels presos indultats el juny- per integrar la delegació catalana a la taula de diàleg, una proposta que va rebutjar el president en posar com a condició que tots siguin membres de l’executiu. Fonts de la Generalitat van assenyalar que Aragonès va transmetre a Puigneró que episodis com el de dimarts passat «no es poden repetir».

Dimarts al matí, just abans que el Govern es reunís per aprovar els membres de la seva delegació a la taula de diàleg, el secretari general de JxCat, Jordi Sànchez, li va trucar per anunciar-li la seva proposta, que Aragonès va rebutjar de ple, i minuts després Junts va fer públics els noms sense estar consensuats amb el president. Aragonès, enfurismat, ho va interpretar com un pols «deslleial» i es va negar a incloure a la taula els noms proposats per JxCat amb l’excepció de Puigneró, el vicepresident del Govern.

En la reunió d’ahir al matí, segons fonts de Presidència, Aragonès va recordar a Puigneró que l’acord de legislatura estableix que JxCat, malgrat el seu «escepticisme» amb la taula de diàleg, es compromet a «treballar i participar lleialment en el procés de diàleg i negociació amb el Govern espanyol». I a aquesta «lleialtat» -per no «torpedinar des de dins» la taula- va apel·lar Aragonès en la seva reunió amb Puigneró.

Aragonès -que segons un reportatge publicat a The New York Times vol explorar la possibilitat d’impulsar una llei a Espanya que permeti legalitzar un referèndum a Catalunya- va insistir que si JxCat vol participar a la taula ha de modificar la seva proposta de noms, ja que tots ells han de ser consellers del Govern.

Però JxCat no afluixa la corda i manté la seva proposta de noms, que segons pronostica l’exconseller i vicepresident de Junts, Jordi Turull, acabarà sent acceptada per Aragonès. La portaveu i vicepresidenta de JxCat, Elsa Artadi, va assegurar que la reunió de la taula de diàleg «va ser encara més pobra» que la de fa 19 mesos, el febrer del 2020. En una entrevista a Ràdio 4, Artadi va lamentar els pocs avenços a la trobada i va remarcar que estan «més enrere que fa dos anys». A més, va assegurar que a la negociació «hi va seure la minoria de l’independentisme» i només s’hi va representar ERC, després del «veto» als membres de Junts que no fossin de Govern. En ser preguntada per si el president de la Generalitat, Pere Aragonès, no hi representava tots els catalans, Artadi va insistir que formava part de la delegació d’ERC i per tant hi era com a representant dels republicans.

La portaveu, que es va mostrar molt crítica amb la primera reunió de la taula, va dir que en aquella ocasió «es va fer una foto, dos monòlegs creuats, un comunicat conjunt i es va pactar una metodologia que es va incomplir l’endemà». En aquesta darrera reunió, va remarcar que no s’hi ha pactat ni un comunicat ni la metodologia, i va apuntar que tampoc hi havia «la representació majoritària» de l’independentisme. «Si allò va ser pobre, el que vam veure ahir encara és més pobre que fa 19 mesos, que ja era difícil», va subratllar.

En relació al suposat veto a Junts, Artadi va mostrar «perplexitat» perquè s’exclogui polítics en la resolució d’un conflicte polític. Va dir que «s’haurà d’aclarir» des d’on s’ha imposat el veto però va puntualitzar que li costa de creure que vingui d’Aragonès perquè es reuneix de manera recurrent amb Jordi Sànchez en la coordinació entre partits i té bona relació amb Jordi Turull. Amb tot, va remarcar que des de Junts no es va fer mai cap pacte per enviar-hi només representants del Govern.

La Moncloa dona per tancada la discussió sobre l’aeroport

La ministra de Transport, Raquel Sánchez, va donar per tancada la possibilitat de recuperar el projecte d’inversió de 1.700 milions d’euros a l’Aeroport de Barcelona al Document de Regulació Aerportuària (DORA) 2, que segons va apuntar s’ha d’aprovar el 28 de setembre. Segons va afirmar, les discrepàncies i la manca d’acord fan que el projecte no disposi de prou suport institucional, i per tant «queda aparcat fins que s’obri una nova finestra regulatòria» que «ja no serà el DORA 2». En una compareixença al Congrés, Sánchez va afirmar que la inversió buscava convertir el Prat en un hub de connexió intercontinental cap a Àsia i suposava la creació de 355.000 llocs de treball en total.

Segons la ministra el ministeri es va «sorprendre» en veure que després de l’acord assolit a la reunió del 2 d’agost, la Generalitat manifestava una discrepància respecte a l’Aeroport i «no es produïa el consens necessari» per impulsar el projecte. Sánchez va afirmar que el desenvolupament sostenible «ha de ser compatible amb donar eines de desenvolupament al territori» i l’acord preveia «ampliar un 25% la zona natural fins a les 1.100 hectàrees» i dotar-la d’una protecció especial.

Sánchez també va afirmar que el seu govern està estudiant la fórmula que utilitzarà per finançar les carreteres d’alta capacitat un cop s’han aixecat els peatges a Catalunya. Segons la ministra, la situació actual «no és sostenible a mitjà termini» i «necessitem recursos per poder mantenir uns estàndards adequats de qualitat de les carreteres i atendre al principi que qui contamina paga per contribuir a la reducció de gasos d’efecte hivernacle».

Per això, va dir, «estem treballant en una proposta de tarifació de la xarxa de carreteres d’alta capacitat de l’Estat basada en el principi d’equitat territorial, seguretat viària i sostenibilitat ambiental».

La proposta, va dir, «se sotmetrà a un diàleg transparent amb els grups, agents socials i les administracions» per determinar els terminis i carreteres on s’aplica.

Sobre l’aeroport del Prat, i després que el president espanyol, Pedro Sánchez, donés per descartada la inversió al Prat, la vicepresidenta de JxCat, Elsa Artadi, va dir ahir que seguiran treballant-hi per aconseguir-la. Amb tot, va remarcar que la gestió de les infraestructures amb l’Estat sempre ve marcada per «l’incompliment i l’infrafinançament». La portaveu va assegurar que ERC i Junts estan en la mateixa línia en l’ampliació de l’aeroport, que és aconseguir la inversió, convertir-lo en un ‘hub’, no tocar la llacuna de la Ricarda i fer el projecte amb la mínima afectació ambiental.