El primer vaixell de càrrega de blat ucraïnès va sortir ahir del port d’Odessa, al sud d’Ucraïna, amb una primera destinació a Turquia i després al Líban. Es tracta del primer carregament i exportació marítima ucraïnesa des de l’inici de la invasió russa a finals de febrer d’enguany. Rússia va establir, en arrencar la guerra, un bloqueig naval al mar Negre, que només s’ha trencat –únicament per a vaixells de càrrega comercials– gràcies a l’acord al qual es va arribar a Istanbul fa dues setmanes amb la mediació de Turquia i les Nacions Unides.

«Avui és un dia d’alleujament per al món, i especialment per als nostres amics a Orient Pròxim, Àsia i Àfrica. El primer vaixell de càrrega amb blat ucraïnès ha pogut sortir d’Odessa després de mesos de bloqueig rus. Ucraïna sempre ha estat un soci fiable i així continuarà sent sempre que Rússia respecti la seva part del tracte», va dir ahir el ministre d’Exteriors ucraïnès, Dmytro Kuleba. Segons l’acord, Moscou permetrà el trànsit segur de mercants ucraïnesos pel mar Negre a canvi que Kíiv no faci serveir el seu pas per importar armament i municions. Per controlar aquests punts, Ucraïna i Rússia van acceptar establir un centre de control conjunt a Istanbul –també amb la presència de l’ONU i Turquia. Des d’aquí es pacta el pas dels vaixells i la seva inspecció.

Un vaixell de Sierra Leone

El primer vaixell a sortir d’Ucraïna després del pacte ha estat el Razoni, amb bandera de Sierra Leone. Porta 26.000 tones de gra i la seva destinació final és el port de Trípoli, al Líban. Després de sortir del port d’Odessa ahir a les 8.30 hora local, el Razoni es dirigirà primer a Istanbul, on el contingut del vaixell de càrrega serà investigat pels membres del Centre de Coordinació Conjunt. S’espera que el vaixell arribi a la ciutat turca avui a la tarda. Després de la inspecció, el vaixell de càrrega podrà transitar per l’estret del Bòsfor en direcció sud, primer cap al mar Egeu i després al Mediterrani. Destí final: Líban. «Els esforços segueixen perquè els enviaments de blat ucraïnès puguin continuar. Aquest és un assumpte humanitari, ja que la falta de seguretat alimentària pot desencadenar a altres problemes de seguretat mundial», va ditr ahir el ministre de Defensa turc, Hulusi Akar, qui ha dut a terme les negociacions entre Ucraïna i Rússia. «Turquia també vol ajudar, a més, a desencallar el blat que està esperant ser exportat als ports de Rússia», va dir Akar. Aquest gra està parat per les sancions occidentals a les exportacions russes. La Unió Europea, no obstant això, es va mostrar fa unes quantes setmanes favorable a aixecar part de les sancions contra fertilitzants i blat rus, una cosa que ha de concretar-se encara.

Blat robat

Des de l’inici de la guerra, observadors internacionals i diverses recerques independents han mostrat com Rússia ha estat exportant blat robat de les sitges ucraïneses a les ciutats i ports que Moscou anava conquistant. Aquest blat ha acabat majorment en ports de Turquia i Síria, i intermitentment a Egipte i el Líban. De fet, la setmana passada va arribar al port libanès de Trípoli –el mateix on ara es dirigeix el vaixell de càrrega de Sierra Leone Razoni– el navili Laodicea, de bandera siriana i que, segons Kíiv, portava blat robat. El vaixell va atracar al port i poc després, dissabte, la fiscalia del país àrab va ordenar l’embargament del seu carregament.