L’1 d’agost, el món va respirar tranquil: el Razoni,un vaixell de càrrega amb bandera de Sierra Leone, va salpar amb 26.000 tones de cereal del port d’Odessa, al sud d’Ucraïna.

Els mercats globals, amb l’alça dels preus dels aliments, necessitaven el gra d’Ucraïna, un dels màxims productors del món. Els aliments ucraïnesos portaven sent bloquejats des de la invasió russa el febrer d’aquest any.

El Razoni va ser el primer de molts —i el més important, ja que havia d’obrir una via perillosa, atapeïda de mines i sota un acord entre Moscou i Kíiv que es presumia fràgil—, i el seu destí final era el Líban, país sumit en una greu crisi econòmica. Després de dues setmanes vagant pel Mediterrani oriental, el Razoni va arribar dimarts a port. No va atracar, tanmateix, al Líban; ho va fer a Síria.

«El vaixell de càrrega va parar el seu senyal de transmissió el 12 d’agost a l’est de Xipre i va ser vist dirigint-se a port aquell mateix matí. Llavors, va parar en ancoratge un parell de dies abans d’atracar a Tartús, [a Síria]», va explicar Samir Madani, fundador de l’empresa d’investigació de vaixells de càrrega TankerTrackers.

Robatori de blat

Des de l’inici de la invasió russa d’Ucraïna, segons molts experts, Rússia ha estat sistemàticament robant blat i cereals dels ports ucraïnesos que conqueria. Aquest cereal era exportat il·legalment, i enviat, sobretot, a la Síria de Bashar al-Assad, el gran aliat de Rússia a la zona.

El procediment és sempre semblant: els vaixells de càrrega anuncien que van a un port determinat quan, en alta mar, tanquen els seus transistors i es dirigeixen cap a Síria. El cas del Razoni, tanmateix, ha sigut una mica diferent.

Després que el vaixell de càrrega salpés d’Odessa l’1 d’agost, el comprador del cereal va rebutjar el producte al·legant «dubtes de qualitat». El Razoni ja era al Mediterrani i va atracar al port de Mersin, a Turquia, l’11 d’agost, on va entregar part de la seva càrrega. L’endemà va salpar de nou, aquella vegada amb el senyal tancat i en direcció a Síria, l’aliat rus.

«No som responsables d’un vaixell i la seva càrrega una vegada ha abandonat Ucraïna, encara més si l’esmentat vaixell de càrrega ha sortit d’un port estranger», va dir aquest cap de setmana el Ministeri de Transports ucraïnès.