Illa reforça els llaços culturals amb Mèxic en el seu pla per a Llatinoamèrica
El president reivindica la memòria de l’exili català i segella nous acords institucionals

El governador de Jalisco, Pablo Lemus, i Salvador Illa firmen un acord de col·laboració | JORDI PUJOLAR / ACN
Gisela Boada
El president Salvador Illa va aprofitar la bandera catalana que va plantar Barcelona en la seva cita a la Fira Internacional del Llibre (FIL) de Guadalajara per consolidar ponts amb Mèxic, país al qual tant deuen Catalunya i Espanya per haver sigut refugi de milers de vides i lletres catalanes durant un franquisme que es va allargar gairebé 40 anys. Avui més de 21.000 catalans viuen a Mèxic, molts d’ells descendents d’aquestes generacions emigrades, i gairebé 9.000 mexicans resideixen a Catalunya.
Illa buscarà consolidar aquest vincle durant els pròxims mesos amb el disseny d’un pla integral per a Llatinoamèrica, semblant al que el Govern va llançar per a Àsia, després de visitar el Japó, Corea i la Xina. El projecte fixarà un full de ruta a Amèrica Llatina amb un horitzó d’uns quatre o cinc anys. "Mèxic és el primer capítol de l’estratègia que volem implantar a Llatinoamèrica", va anunciar el president durant el viatge, en el qual ha anat destacant la germandat entre el poble català i el mexicà.
Durant sis dies de viatge oficial, Illa ha enviat el missatge que el vincle emocional que Catalunya i Mèxic mantenen com a herència de l’exili ha de servir per apuntalar una col·laboració més àmplia entre els dos territoris. Una cooperació que va des del llaç cultural més evident –amb la memòria democràtica al centre de l’agenda i un homenatge als exiliats– fins a la innovació i la ciència, amb la renovació de l’aliança entre el Barcelona Supercomputing Center i la Universitat de Guadalajara com a emblema.
Cimera de regions
S’hi suma el vessant institucional, plasmat amb la proposta que Barcelona aculli una cimera de regions europees i llatinoamericanes, i l’econòmica, escenificada en les trobades amb empresaris de les cambres de comerç i amb el multimilionari Carlos Slim, l’home més ric de Mèxic.
Al Govern estan del tot convençuts que Mèxic serà el trampolí que impulsi l’acostament entre el mercat català i el llatinoamericà, del qual Illa té clar que vol ser soci prioritari. "Cal estar oberts al món", va insistir durant l’estada al país.
El president de Catalunya marxa del país amb els deures començats, però no acabats, perquè tot això s’haurà de traduir en projectes, inversió i més intercanvi empresarial amb Centreamèrica. En definitiva, amb una "presència més gran". El primer pas: garantir i facilitar una connexió directa entre les seves capitals. Barcelona ha aconseguit un nou vol sense escales a Ciutat de Mèxic i la promesa del president de fer el mateix amb la línia entre la capital catalana i Guadalajara. "Connectar economies i persones", va resumir el president.
Catalunya ha de diversificar les seves aliances i buscar alternatives en un tauler geopolític dominat per la pugna entre els Estats Units i la Xina, i trobar vies que permetin esquivar els aranzels. Amèrica Llatina està cridada a ser clau en els pròxims anys i el cap de l’Executiu sap que és el moment de guanyar-se les seves simpaties: "És el primer pas" en aquesta direcció, però n’hi haurà més. Per això als despatxos del Palau de la Generalitat ja es treballa en el pròxim destí a un país del Con Sud.
- Els Mossos investiguen la mort del propietari de Mango “de forma encapsulada” per evitar filtracions
- Càrregues al ple de Santpedor i un exregidor detingut: l'entrada d'Aliança Catalana al consistori provoca una tensa mobilització de rebuig
- Els botiguers acusen una peixateria de Collblanc d’'okupa
- Ingressa a Brians 1 un funcionari de presons detingut per traficar amb droga a la feina
- Salut multa amb 6.000 euros un hospital de Barcelona per una cesària evitable «un divendres a la tarda»
- L'alcalde Marc Aloy comenta el trasllat del sacerdot del Verb Encarnat que hi havia a Valldaura
- L'exregidor detingut a Santpedor queda en llibertat amb càrrecs de desobediència greu
- Roben una caixa forta de 300 quilos a l’hotel de la Vall de Núria però l'abandonen estimbada en un marge d'accés difícil