La UE, cauta pel triomf de Radev a Bulgària seguint la derrota d’Orbán
El vencedor, que podrà governar en solitari, es mostra contrari a recolzar Kíiv tot i que advoca per una "UE forta"

Cartells electorals de Rumen Radev a Sofia, ahir. | NIKOLAI DOCHINOV / AFP
Beatriz Ríos
Fa només una setmana, la majoria dels líders europeus celebraven la victòria de Péter Magyar en les eleccions hongareses i el final de 16 anys de mandat de Viktor Orbán. Ahir tornaven a saltar les alarmes a la UE. Un nou líder prorús s’asseurà previsiblement en el Consell Europeu: el futur primer ministre búlgar, Rumen Radev.
Radev ha aconseguit una aclaparadora victòria. Amb gairebé el 45% dels vots, serà la primera vegada des del 1997 que un partit aconsegueix prou escons per governar en solitari. Això suposa un gir radical a Bulgària, que ha anat a les urnes vuit vegades en els últims cinc anys. Però per a la UE és, previsiblement, un nou maldecap. El futur primer ministre búlgar va assegurar després de la seva victòria que "la gent va rebutjar l’autocomplaença i l’arrogància dels partits tradicionals i no va caure presa de mentides ni manipulacions". També va assegurar que construirà una Bulgària forta "en una Europa forta".
Però com Orbán, Radev té una visió molt específica de en què es tradueix aquesta fortalesa. El búlgar s’oposa a donar ajuda militar a Kíiv i a sancionar el Kremlin, i defensa la necessitat de restablir les relacions diplomàtiques i comercials amb Moscou. No obstant, a diferència del seu col·lega hongarès, aquestes qüestions no han estat al centre de la seva campanya. Tot i que també ha mostrat el seu rebuig de l’euro, que Bulgària va adoptar fa només uns mesos.
Subscriu-te per seguir llegint
- Els Agents Rurals denuncien un home per fer servir un detector de metalls a Argençola
- El funeral per la víctima de la Baells es farà aquest dissabte 25 dies després de trobar el cos
- Entre els monjos de la comunitat recordo una sensació de certa insatisfacció pel tipus de visita
- Les fires i festes que no et pots perdre aquest cap de setmana
- Una plantació a Sallent desvela com treballen els clans albanesos
- Una joia medieval amagada entre muntanyes a tocar de Manresa
- La manresana que ha guanyat el pot de l''Atrapa'm si pots': 'El programa m'ha ajudat a recuperar la confiança
- La caminada a Montserrat organitzada pels Mossos per lluitar contra el càncer bat tots els rècords