L’Audiència diu haver convocat Pujol per evitar l’"edatisme"
El president del tribunal explica que no busca estigmatitzar l’excap del Govern, sinó assegurar-se que no pot declarar

Jordi Turull, secretari general de Junts, visita a Jordi Pujol abans de la citació. / EP
Ángeles Vázquez
El focus del judici als Pujol ja està posat dilluns, quan el tribunal de l’Audiència Nacional determinarà si l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol Soley està o no en condicions de declarar i de defensar-se de les acusacions formulades pel fiscal contra ell pels delictes d’associació il·lícita i blanqueig de capitals. Conscient d’això, el president del tribunal, José Ricardo de Prada, ha volgut aclarir aquest divendres que el motiu pel qual ha decidit obligar-lo a desplaçar-se a Madrid no és "estigmatitzar-lo", sinó que obeeix a la necessitat de no caure en "edatisme" i poder determinar amb els seus propis ulls, si l’exmandatari català està en disposició o no de respondre pels fets dels quals està acusat.
Fonts jurídiques consultades per EL PERIÓDICO assenyalen que en les seves paraules De Prada ha deixat entreveure que no li han agradat certes informacions i comentaris que s’han produït, especialment a Catalunya, en relació amb la seva decisió que Pujol Soley hagi de comparèixer en persona a la seu de l’Audiència Nacional de San Fernando de Henares, a Madrid. El mateix president de la Generalitat, Salvador Illa, va demanar a l’Audiència Nacional "seny" perquè s’evités el desplaçament, atesa la seva avançada edat i l’informe pericial que se li va practicar al començar el judici, en el qual s’afirmava que no estava en condicions de ser jutjat.
El seu metge personal, Jaume Padrós, ha afirmat aquest mateix divendres a la SER: "Fer-lo anar cap allà em sembla una mica cruel, per dir-ho suaument. Sembla com si el tribunal no es fiés dels forenses que el van examinar aquí". Ha afegit: "Tinc l’esperança que això sigui simplement un ritual, que el jutge vulgui demostrar a la cort de la capital que no es doblegui davant algú que representa el poder polític".
El doctor va qualificar d’"inimaginable" que l’obliguin a declarar perquè "seria un atemptat gravíssim contra els drets humans", ja que "no està en condicions de defensar-se" ni de sostenir una "argumentació dialèctica", perquè té "afectada la memòria" i presenta signes de deteriorament cognitiu i físic que no són estranys en "un home de 95 anys".
Anar-hi no és declarar
El magistrat va assenyalar que "la presència" de Pujol o la seva "sortida del procediment requereix la presència física perquè el tribunal pugui apreciar" en quines condicions es troba. Va precisar que fer-lo anar a Madrid no respon al fet que el tribunal tingui interès que declari presencialment o per videoconferència, sinó a la necessitat de comprovar directament el seu estat real. Quan va començar el judici, Pujol va comparèixer per videoconferència i es va posar a disposició del tribunal.
- Un bus que surt ple de Barcelona admet passatgers que van a Berga i exclou els de Sallent i Navàs
- Montserrat Martí, soprano i filla de Montserrat Caballé: 'L’afecte entre Freddie Mercury i la meva mare va ser autèntic
- Els tècnics d'Hisenda rebaixen la devolució a Shakira als 27,4 milions després de conèixer la sentència de l'Audiència Nacional
- La comunitat islàmica de Manresa condemna les agressions que van patir quatre dones musulmanes aquest diumenge a Manresa
- El fill d’Isak Andic, detingut pels Mossos per la mort del seu pare a Collbató
- Grison (41 anys) i la seva rutina dolç-salat: 'Vaig perdre al voltant de deu quilos
- Una fisio amb 200.000 seguidors a Instagram informarà a Manresa sobre els tabús de la salut pelviana
- La Guàrdia Urbana de Manresa precinta una atracció instal·lada als Trullols