El Pentàgon eleva a 29.000 milions el cost de la guerra a l’Iran
L’augment de 4.000 milions en dues setmanes arriba mentre el Congrés reclama més control

El Pentàgon eleva a 29.000 milions el cost de la guerra a l’Iran / CHIP SOMODEVILLA
Irene Benedicto
El Pentàgon va xifrar ahir en 29.000 milions de dòlars el cost de la guerra a l’Iran, un augment de 4.000 milions respecte al càlcul oficial comunicat fa dues setmanes. La nova estimació va ser exposada durant una audiència al Congrés per Jules Hurst III, director financer interí del Departament de Defensa.
Hurst havia situat la despesa en 25.000 milions de dòlars el 29 d’abril. Ahir va explicar que la xifra es revisa de manera permanent i que el cost és ara "més a prop" dels 29.000 milions. El càlcul actualitzat inclou despeses operatives i partides de "reparació i reemplaçament d’equips".
El responsable financer del Pentàgon va comparèixer al costat del secretari de Guerra, Pete Hegseth, i el president de l’Estat Major Conjunt, el general Dan Caine. El Departament de Defensa no va aclarir com va arribar exactament a la nova xifra. Aquest punt manté oberta la preocupació al Congrés, que reclama més informació sobre una intervenció militar en marxa sense autorització formal del poder legislatiu. L’exigència no procedeix només de l’oposició. Fa setmanes que demòcrates i republicans demanen al Pentàgon que remeti una sol·licitud pressupostària separada per cobrir els costos de la guerra. Sense aquest document, el Congrés té menys marge per fiscalitzar l’operació.
La congressista demòcrata Betty McCollum va resumir la reclamació dels legisladors durant l’audiència. "El Congrés necessita saber quants diners es requereixen per finançar les activitats operacionals, el manteniment dels vaixells desplegats, el reabastament de municions i equips perduts, els costos de combustible i les reparacions de les instal·lacions nord-americanes a la regió". Hegseth no va concretar quan arribarà aquesta informació.
El nou càlcul del cost de la guerra coincideix amb la publicació de les últimes dades d’inflació als EUA. L’IPC va pujar a l’abril fins al 3,8% interanual, el seu nivell més alt des del maig del 2023.
- Blinden el parc i el llac de l’Agulla com espai privat d’ús públic per abastir d’aigua Manresa
- Burger King obrirà un segon establiment a Manresa el 30 de juny
- La C-16 té cinc dels deu radars que més multes han posat en l'últim any i mig a la Catalunya central
- Tres detinguts per una baralla amb bastons i armes blanques al carrer del Bruc de Manresa
- La jutgessa sospita que Jonathan Andic es va desfer del mòbil perquè va desactivar l’aplicació de comptar passos just abans de viatjar a l’Equador
- Mor Josep Solà, empresari de Gironella molt implicat a Cal Bassacs
- Necrològiques del 9 de juny de 2026
- Ensurt a Berga amb un autobús que s'ha encès