ERC proposa una línia orbital ferroviària de 5.200 milions
Els republicans convoquen un consell nacional dilluns per veure si es donen les condicions per votar els pressupostos

ERC proposa una línia orbital ferroviària de 5.200 milions / Oscar Bayona / RG7
Cristina Buesa
La proposta que ERC ha posat damunt la taula per impulsar la línia orbital ferroviària, un històric projecte concebut per connectar les principals ciutats de la segona corona metropolitana sense passar per Barcelona, costarà 5.200 milions d’euros i hauria d’estar acabada el 2040. La iniciativa, que es presentarà dilluns que ve, forma part de la negociació pressupostària amb el Govern de Salvador Illa i persegueix transformar l’actual model radial de Rodalies en una xarxa més transversal i mallada, adaptada a la "Catalunya en xarxa" i a una mobilitat cada vegada menys centrada en la capital catalana. La proposta que ERC ha posat sobre la taula per impulsar la línia orbital ferroviària, un històric projecte concebut per connectar les principals ciutats de la segona corona metropolitana sense passar per Barcelona, costarà 5.200 milions d’euros i hauria d’estar acabada el 2040. La iniciativa forma part de la negociació pressupostària amb el Govern de Salvador Illa i persegueix transformar l’actual model radial de Rodalies en una xarxa més transversal i mallada, adaptada, segons defensen fonts republicana, a la "Catalunya en xarxa" i a una mobilitat cada vegada menys centrada en la capital catalana. Aquest dijous l’hi han explicat a càrrecs municipals a la seu del partit a Barcelona.
El plantejament d’ERC passa per construir un gran corredor ferroviari entre Vilanova i la Geltrú i Mataró, travessant el Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès. L’objectiu és crear una alternativa real al vehicle privat i absorbir part dels desplaçaments que saturen la xarxa viària i les línies ferroviàries que convergeixen a Barcelona.La proposta recupera una infraestructura projectada fa més de dues dècades i pràcticament congelada des del 2010. El plantejament d’ERC passa per construir de forma progressiva un gran corredor ferroviari entre Vilanova i la Geltrú i Mataró travessant el Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès. L’objectiu és crear una alternativa real al vehicle privat i absorbir part dels desplaçaments transversals que actualment saturen tant la xarxa viària com les línies ferroviàries radials que convergeixen a Barcelona.
20 anys en un calaix
La línia orbital ferroviària acumula anys de planificació. Les primeres obres van arrencar el 2004 i el Pla Director Urbanístic que va reservar els terrenys es va aprovar el 9 d’abril del 2010. El disseny original preveu 120 quilòmetres de recorregut, dels quals 68 serien de nova construcció, a més d’una xarxa d’estacions i intercanviadors connectats amb Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat.La línia orbital ferroviària acumula anys d’estudis i planificació. De fet, si el 2010 s’haguessin complert els terminis, aquest any, el 2026, estaria tota en servei. Res més lluny de la realitat. Els primers treballs van arrencar el 2004 i el Pla Director Urbanístic que va reservar els terrenys per on passaria (i que continua vigent) es va aprovar definitivament el 9 d’abril del 2010. El disseny original preveu 120 quilòmetres de recorregut, dels quals 68 serien de nova construcció, a més d’una xarxa d’estacions i intercanviadors connectats amb Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat.
La proposta republicana insisteix que la infraestructura no s’ha d’entendre com una simple circumval·lació ferroviària, sinó com una xarxa de nodes metropolitans connectats entre si. L’esquema enllaçaria grans pols de població i activitat econòmica del Vallès, el Baix Llobregat, el Maresme, el Garraf i el Penedès, cosa que generaria connexions directes entre corredors obligats a passar per BarceloLa proposta republicana insisteix que la infraestructura no s’ha d’entendre com una simple circumval·lació ferroviària, sinó com una xarxa de nos metropolitans connectats entre si. L’esquema enllaçaria grans pols de població i activitat econòmica del Vallès, el Baix Llobregat, el Maresme, el Garraf i el Penedès, generant connexions directes entre corredors avui obligats a passar per Barcelona.na. ERC situa l’actual R8 com l’"embrió real" d’aquesta futura orbitalitat ferroviària. La línia, que connecta el Baix Llobregat i el Vallès, és considerada estratègica per la capacitat de produir intercanvis amb FGC i amb les línies radials de Rodalies.
Fonts del partit van confirmar la convocatòria d’un consell nacional dilluns per valorar si es donen prou condicions per acordar els pressupostos.
- Jordi Cruz explica l’error que molts fan quan bullen patates, mongetes o bròquil
- Ja és oficial: la UE endureix avui les normes per als amos de gossos i gats amb un nou requisit obligatori
- P. Jordi Castanyer, monjo de Montserrat: «És un honor per Catalunya que un Papa vingui a visitar Montserrat»
- Manresa viurà aquest dilluns al vespre la sortida de la caravana de sor Lucía que beneirà el Papa
- El Barri Antic de Manresa es transforma en Rio de Janeiro pel rodatge de 'Los niños del Brasil
- Identificada una persona acusada d'atemptar contra el patrimoni patumaire durant el Passacarrers
- Un manresà crearà el principal museu de la música d’Europa
- Pep Guardiola fa parada al Primavera Sound amb la seva filla abans de tornar a La Salle de Manresa