Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Tensió migratòria

Feijóo reclama un confinament a Ceuta per sarna o tuberculosi

La ministra de Sanitat, Mónica García, nega la gravetat dels casos, culpa la ciutat de la insalubritat dels migrants i titlla de racista Feijóo

Alberto Núñez Feijóo, president del Partit Popular.

Alberto Núñez Feijóo, president del Partit Popular. / José Luis Roca

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

Juan José Fernández

Madrid

El creixent deteriorament sanitari en una ciutat que acull milers de migrants descontrolats i la por que el flanqueja s’han colat en el debat polític per la riuada humana de Ceuta. Aquest diumenge, el president del Partit Popular, Alberto Núñez Feijóo, ha demanat al president del Govern, Pedro Sánchez, que ordeni un confinament a Ceuta, i la ministra de Sanitat, Mónica García, l’ha acusat de difondre dades infundades i de racisme.

Feijóo ha parlat en una entrevista amb Europa Press, en la qual justifica la petició pel «risc sanitari» que representen els casos de sarna i tuberculosi que s’han detectat després de l’entrada massiva de migrants il·legals. «Estem parlant de malalties infectocontagioses. Crec que es donen els supòsits de confinament per risc sanitari», afirma el líder dels populars en aquesta entrevista.

Aquest mateix matí, li ha sortit al pas la ministra Mónica García, en un extens fil en la xarxa social X en el qual nega la gravetat dels casos detectats i conclou: «Si el senyor Feijóo vol ajudar, que demani al govern de la ciutat de Ceuta la cessió immediata de tots els espais disponibles per poder allotjar de manera salubre aquestes persones mentre es desenvolupa el procés per part dels ministeris competents».

A més, la ministra García exigeix a Feijóo, acusant-lo de racista, que «deixi d’atiar amb pors i mesures que no trauria a la llum si la població no fos migrant procedent d’Àfrica».

«Saturació assistencial extrema»

Feijóo parla en aquests termes transcorregudes 48 hores d’una trobada a Ceuta a la qual el va portar el president de la ciutat, Juan Jesús Vivas, del seu mateix partit. El dirigent del PP es va veure amb el president del Col·legi de Metges, Enrique Roviralta, i la presidenta del Col·legi d’Infermeria, Rosa Fuentes. Tots dos argumenten que la ciutat viu un col·lapse sanitari.

Feijóo ha explicat que en aquesta reunió el van informar de la detecció de casos de «tuberculosi, sarna i més de 450 casos de gastroenteritis», així com «algun cas de varicel·la». No ha parlat d’altres perills que li van detallar en la reunió. Fonts del sistema sanitari ceutí confirmen a aquest diari que en aquesta reunió també el van advertir del risc que es donin brots de meningitis i de còlera entre una població migrant amuntegada i en perilloses condicions d’insalubritat, amb presència d’individus no només del Magrib, sinó també provinents de països de l’Àfrica subsahariana, on les deficiències assistencials sotmeten la població a nombrosos vectors de contagi.

En aquesta reunió, el Col·legi d’Infermeria va qualificar la situació de «saturació assistencial extrema», amb 2.000 assistències setmanals a Urgències i l’Atenció Primària desbordada. En la seva entrevista amb Europa Press, Feijóo argumenta: «No tinc totes les dades perquè òbviament no les posseïm des de l’oposició, però plantejo que el Govern estudiï molt bé la possibilitat de decretar el confinament per raons de salut pública», i adverteix que nous brots poden produir «un enorme impacte en la població».

Feijóo ha destacat en l’entrevista que la sarna ha afectat militars i ha basat el risc en el fet que «tenim 10.000 persones vagant pels carrers, entre les platges, els turons i els barrancs de Ceuta, sense empara, sense atenció i en condicions d’insalubritat», raó per la qual «hem d’actuar d’acord amb els paràmetres de salut pública».

La ministra Mónica García ha ofert dades a la discussió. Els casos de tuberculosi, ha explicat, són tres, dels quals un venia amb tractament, un altre el patia ja abans de la crisi un ciutadà ceutí i un altre és de la variant cerebral, no contagiosa. Els casos de varicel·la sota vigilància són dos, i no tenen res a veure amb els migrants, ha explicat. De la gastroenteritis nega la xifra de 450; la ministra diu que en són 55, tots controlats i per consum d’aigües no potables a Ceuta

Però l’argumentari de Sanitat és menys contundent amb la sarna. En aquest debat, Mónica García es remet a la ciutat de Ceuta, recordant que és el seu govern el que té transferides competències de Salut Pública i el que ha de reforçar els equips.

Hi ha racons de la ciutat on sí que s’ha portat a terme un confinament: les casernes. Defensa va admetre la setmana passada 24 casos de contagi de sarna entre les tropes desplegades a Ceuta. Hi ha, a més, dos contagis entre policies, denunciats pels sindicats policials. L’associació professional Militares con Futuro ha difós que un nombre no determinat de militars asimptomàtics ha rebut l’ordre d’aïllar-se als seus allotjaments durant cinc dies, sense que això suposi baixa mèdica.

En l’entrevista concedida a Europa Press, Feijóo ha censurat que la ministra de Sanitat, Mónica García, hagi «tardat 17 dies a anar a Ceuta» quan «coneix, pels seus registres epidemiològics, el risc de malalties infectocontagioses». «Jo seria incapaç d’estar de vacances quan una part del meu país està en aquesta situació», ha emfatitzat.

Guerra pels menors

El xoc per la situació a Ceuta s’estendrà no només pel camp sanitari. S’aproxima una altra topada dijous. Feijóo ha expressat a Europa Press el seu rebuig a l’acollida de menors migrants il·legals davant la Conferència Sectorial d’Infància i Adolescència de dijous vinent per abordar l’ajuda de 25 milions d’euros a Ceuta.

Feijóo ha afirmat que la posició del PP «coincideix» amb la de la UE perquè Espanya i el Marroc «han d’acordar el retorn i la repatriació de tots els menors que han entrat mitjançant aquest procediment d’invasió» al país. I ha defensat «accelerar la repatriació de tots els menors al Marroc» perquè tornin amb les seves famílies. Si les seves famílies són desconegudes, «que es posin a disposició de les autoritats de tutela de menors marroquines».

Feijóo ha destacat que els ministres d’Interior, Exteriors i Defensa van prometre tornar «tots» els migrants que han arribat a Espanya de manera il·legal. «¿Què és el que ha canviat des de fa una setmana? ¿Que Sumar no està d’acord amb el que diu el PSOE? Era el que ens faltava: La indolència i la incapacitat per gestionar la crisi i ara també el conflicte entre ells», ha lamentat.

Accelerar la repatriació

Una vegada més, el líder dels populars ha insistit que «tots han de tornar» i «retornar al seu país a través dels procediments legals d’expulsió i repatriació». «Si, a més, el Marroc ha dit que està disposat a assumir els menors quan les autoritats espanyoles els posin a la seva disposició, ¿quin és el problema?».

Segons la seva opinió, l’Executiu hauria d’enviar a Ceuta totes les unitats d’estrangeria que siguin necessàries perquè, «en tres torns, matí, tarda i nit, es facin els expedients de repatriació». Segons el seu parer, no pot ser que «amb 10.000 persones al carrer» i amb «un problema» d’ordre públic i sanitari s’estiguin «tramitant els retorns com si estiguessin davant una situació ordinària».

Feijóo diu que el que demana va «en línia amb la legislació europea i espanyola», perquè per «expulsar un menor hi ha un procediment [...]. Que es compleixi el procediment de manera urgent amb tots els efectius que acabo de referir».

A més, ha qualificat de «sorprenent» que l’Executiu «fa classes de legalitat» i no estigui «en condicions de protegir les nenes i els nens ceutins», que ben aviat han de començar el curs escolar, ni les «milers de dones» de la ciutat autònoma que «no surten al carrer a partir de les vuit de la tarda perquè tenen por».

Al seu parer, el Marroc s’ha «manifestat a favor de rebre els menors nacionals». «Per tant, fem-ho», ha dit, per criticar la «frivolitat» de l’Executiu perquè això no és un cas com «la pastera» de Cartagena o Lanzarote, sinó una «invasió» de més de 70.000 persones.

Quan li han preguntat si el PP promourà que el Congrés acusi de traïció Sánchez davant del Suprem com exigeix Vox, Feijóo ha indicat que en aquest moment hi ha «unes diligències prèvies en un jutjat de l’Audiència Nacional» i ha recordat que esperen les explicacions del Govern al Parlament.

«És la primera vegada que el president del Govern, davant la crisi més gran que coneixem d’integritat territorial del nostre país, està en xancletes i proposant cançons de l’estiu», ha denunciat.

Tracking Pixel Contents