Centenars de taxistes s'han manifestat aquest dijous pel centre de Barcelona per protestar contra l'obertura d'un expedient a Élite Taxi i Taxi Project 2.0 per part de l'Autoritat Catalana de la Competència per una suposada conducta de boicot, pràctiques agressives i actes de denigració en tractar d'impedir que els seus associats i la resta de taxistes de l'AMB s'adherissin a l'app d'Uber. Actualment, la multinacional és a la capital catalana com a servei de taxi i no com a VTC i opera a través d'una tarifa tancada a través de la seva aplicació. Segons Élite Taxi, les sancions de l'ACCO es poden elevar fins als dos milions d'euros i "portar a més absoluta de les ruïnes" als responsables de les associacions.

Fins ara, Élite Barcelona i Taxi Project han reivindicat que es tracta de llibertat d'expressió i que "s'han limitat" a expressar "una opinió", que és que Uber "representa un perill real per a la competència".

En una atenció als mitjans just abans d'iniciar la reivindicació, el portaveu dels taxistes Tito Álvarez ha assegurat que amb l'expedient s'ha obert un procediment "molt perillós" i ha reclamat que es defensi la llibertat d'expressió com es va fer amb la detenció dels Jordis el 2017 en el marc de la causa judicial per l'1-O. En aquest sentit, ha lamentat que l'administració pública és "part" en aquesta qüestió i que manté un posicionament que beneficia a Uber.

"Com pot ser que algú sigui part, jutge i botxí", s'ha preguntat. "Si ens volen posar una multa de 2 milions d'euros, que ens la posin. Com si són 4 o 6 milions d'euros. No els pagarem. No callarem", ha reivindicat. "Si realment amenacem als taxistes perquè no porten el cas als jutjats? Perquè saben que ho perdran i que només competència té poder sancionador", ha reflexionat Álvarez.

"Volem que els partits polítics es posicionin i que no es posin de perfil", ha reclamat en relació a la demanda que faran als grups parlamentaris en finalitzar la mobilització. "Que donin la cara. Si no portarem més gent i seguirem protestant fins que els polítics donin la cara. Som 13.000 famílies que vivim del taxi i estem disposats a aturar-ho tot si fa falta", ha recordat.

Álvarez ha descartat inicialment mobilitzar-se durant el Mobile World Congress. "El Mobile no el pararem, hi estarem al màxim. Donant servei perquè tot surti bé", ha apuntat. Igualment ha advertit que en cas que els imposin la multa de 2 milions d'euros "ja veurem què passa". "Ens immolarem al Parlament si fa falta", ha ironitzat.

El portaveu dels taxistes ha considerat que Uber fa un "ridícul mundial" i presta "el pitjor servei" a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. "No l'acceptarem per voluntat pròpia. I si ens han de sancionar amb 2 o 6 milions d'euros ens és igual. Uber fora de Barcelona i punt", ha reclamat.

La marxa s'ha iniciat a les onze del matí al carrer Tarragona i té com a recorregut el centre de Barcelona passant per Plaça Espanya, la Gran Via, el carrer Balmes, el carrer Fontanella, la Via Laietana i Marquès d'Argentera i Arc del Triomf. En aquest punt, els taxistes estacionaran els seus vehicles i es desplaçaran a peu fins al Parlament.

De fet, aquest dimecres el coordinador i portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, es va reunir amb la majoria dels grups parlamentaris per abordar la futura regulació que aquest any hauria de substituir el decret Ábalos i ha de regular la convivència entre els taxis i vehicles VTC.

Per ara, hi ha vigent el decret de la Generalitat de principis del 2019 que obliga a contractar els serveis VTC amb 15 minuts d'antelació i estableix la prohibició dels vehicles a estacionar al carrer i tornar a la base un cop finalitzat el trajecte per al client, entre d'altres. Aquest decret va fer que Uber i Cabify abandonessin Barcelona, tot i que van acabar tornant. Cabify ho va fer al cap d'unes setmanes acceptant les noves condicions mentre que Uber ho va fer en forma de plataforma de taxi fa prop d'un any.

Des d'aleshores, les associacions de taxistes es van posar ràpidament en alerta i es van tornar a manifestar de nou contra el retorn de la companyia i per presumptes irregularitats en la contractació dels serveis mitjançant la tarifa 3 (preu tancat a través de l'app). La campanya perquè els taxistes de l'AMB no treballessin per a Uber i els ho feien abandonessin la plataforma és el que ha dut ara l'ACCO a obrir l'expedient sancionador i que no es podria arribar a resoldre fins d'aquí un any i mig.

A la cambra catalana, els taxistes tenen previst entregar un manifest als grups parlamentaris en què asseguren que l'ACCO és un "aliat directe" d'Uber i que la denúncia de la companyia respon a "l'únic objectiu d'anul·lar la capacitat d'acció" d'Élite Taxi i Taxi Project. Pel col·lectiu, l'ACCO ha fet sempre una "clara defensa" dels interessos de la multinacional nord-americana i que aquesta ha arribat a ser posada en dubte per la justícia i el mateix Parlament amb el decret que regulava les VTC.

Així mateix, en el text denuncien que la denúncia és "un atac directe contra la llibertat d'expressió i contra els drets més elementals" i alerten que aquest escenari "no ofereix cap tipus de garantia d'equitat".

Les places per a Uber al Prat, l'últim front obert

Als diversos fronts oberts que els taxistes tenen contra Uber, s'hi ha sumat la concessió de 26 places de pàrquing a l'Aeoroport del Prat per a la companyia i que començarà a utilitzar en les pròximes setmanes. En el cas de la capital catalana, com que Uber no opera amb VTC estaran destinades a taxis que treballen per a l'empresa. Élite Taxi ha deixat clar, però que no podran embarcar clients des d'aquests aparcaments, ja que la captació d'usuaris s'ha de fer sempre en les parades autoritzades. En cas contrari, assenyala, seran multats pels Mossos d'Esquadra.