La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i els alcaldes de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès han presentat aquest divendres el conveni per ampliar l'autovia B-40 per enllaçar aquests municipis, tot i que encara no té definit ni traçat, ni calendari ni pressupost. Es tracta d'un acord al qual hi era prevista la presència del secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font, tot i que el Govern finalment ha anunciat que no hi participaria com a protesta pel dèficit d'inversions de l'Estat a Catalunya. Les parts presents han lamentat la decisió, que han qualificat de "menyspreu al territori". El ministeri també ha anunciat un paquet de 78,2 milions d'euros de millores a l'AP-7 en l'àmbit vallesà.

La via és tant reivindicada com qüestionada, donat que si bé es preveu que doni un servei de connexió entre ciutats com Terrassa i Sabadell, permetent arribar a ciutats del Baix Llobregat com Abrera i amb la perspectiva prevista d'arribar per l'oest fins a Granollers, són moltes les entitats i formacions polítiques que consideren que el seu plantejament és obsolet i que perjudicaria l'entorn. No obstat, Estat, Generalitat i els ajuntaments de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès havien previst per aquest divendres la presentació d'un conveni, pel qual l'Estat aportaria el finançament necessari a través de la disposició addicional tercera, i el Govern en definiria el traçat, d'acord amb el territori.

No obstant, a mig matí la Generalitat ha fet oficial que el secretari general de Vicepresidència, Ricard Font, no assistiria a l'acte. Ho atribuïen a una resposta a la mancança d'inversions en matèria d'infraestructures de l'Estat a Catalunya, fet pel qual s'esborraven de l'acte i s'emplaçaven a veure's amb els representants del govern espanyol divendres que ve quan se celebrarà la Comissió Bilateral d'Infraestructures.

"No ha estat una plantada al ministeri, és una plantada infantil a la ciutadania, a un territori amb més de mig milió d'habitants", ha retret la ministra de Transports, Raquel Sánchez. En els mateixos termes s'han pronunciat els alcaldes presents en l'acte, com el de Terrassa, Jordi Ballart: "És una falta de respecte molt greu al territori i a la ciutadania", ha assenyalat, tot desitjant que la Generalitat recapaciti i sigui rigorosa per respectar un acord del qual "no han estat convidats, en són part".

L'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés", ho ha qualificat de "menyspreu", tot reiterant que es donen tots els ingredients per desencallar un atzucac de més de tres dècades: "Tenim els diners, la capacitat de fer-lo i poder fer córrer el calendari, tenim un acord, i espero que el seguim tenint", ha insistit. 

Amb tot, Sánchez espera que la no presència de la Generalitat d'avui sigui fruit d'una "teatralització" per la mancança d'inversions de l'Estat, i ha admès: "Som conscients que cal posar el peu a l'accelerador per executar les inversions previstes".

Una via per ampliar

Actualment el traçat de la B-40 al Vallès comença a Viladecavalls i acaba al nord de Terrassa: "Ens acaba en una rotonda a Can Boada, quan podríem tenir una gran via per on hi podrien passar uns 150.000 vehicles", ha destacat Ballart.

El cantó est està en vies de desenvolupament, i segons les previsions del ministeri, s'hi podrà circular abans de Nadal de 2023. Això permetrà viatjar de Terrassa fina Abrera, reduint el trajecte de manera considerable i evitant haver de derivar camions i altres vehicles de mercaderies per altres vies, com la C-58 o l'AP-7.

Per l'oest, però, la situació es complica. El tram entre Terrassa i Sabadell, i que arribaria a Castellar, permetria connectar el que es denominaria com a Ronda Nord amb la ja existent Ronda Oest de Sabadell.

Implicaria, entre d'altres, una connexió més ràpida entre les dues capitals del Vallès Occidental, però beneficiaria els veïns de Castellar del Vallès. "A dia d'avui han de creuar Sabadell per arribar-hi, i amb la connexió desplaçaríem el trànsit fora de la trama urbana, beneficiant una artèria com la Gran Via de Sabadell", apunta Farrés.

No obstant, tot i que el ministeri es compromet a posar els diners, a dia d'avui no hi ha ni pressupost per executar les obres, ni traçat per on passaria la via, ni tampoc calendari. El traçat i el calendari dependrà de la Generalitat, que hauria de dibuixar per on passi la via d'acord amb el territori.

Precisament el traçat suposa una pedra en el camí per moltes entitats i formacions polítiques, com la plataforma contrària al Quart Cinturó, que ha s'ha manifestat a les portes del Consell Comarcal del Vallès Occidental durant l'acte i fins i tot han obligat a traslladar el final del mateix a l'interior de l'edifici pels crits durant el parlament de la ministra Sánchez.

L'AP-7: en vies de millora

El ministeri també ha presentat aquest divendres un paquet de millores a l'autopista Ap-7 al seu pas pel Vallès, i que s'eleven als 78,2 milions d'euros. Uns 22 milions d'euros d'aquests serviran per reordenar l'entorn de la B-30, "per intentar millorar la funcionalitat i estirar trams d'accés", ha detallat el secretari d'Estat d'Infraestructures, Xavier Flores. D'aquest projecte ja se n'ha fet el traçat, i manca el projecte constructiu per a poder fer la licitació.

Un altre punt d'actuació serà al node d'enllaç amb les carreteres N-150 i C-58, "que no acaba de funcionar", diu Flores, i pel qual s'hi destinaran 5 milions d'euros. Uns 4 milions d'euros més es destinaran a la rotonda d'accés a Santiga des de l'AP-7. Altres punts d'atenció seran el tercer carril entre Montmeló i Parets per enllaçar amb la C-17, o la connexió amb la carretera C-60.

Illa critica la decisió de Territori

Per la seva banda, el líder del PSC, Salvador Illa, ha criticat que el Departament de Territori planti aquest divendres al migdia la ministra. "És l'actitud que justament no convé a Catalunya", ha valorat Illa, que ha titllat l'absència del Govern "d'injustificada".

Territori argumenta que és "una mostra de rebuig per la manca d'inversions de l'Estat a Catalunya" i s'emplaça a la reunió de la Comissió Bilateral d'Infraestructures de divendres vinent. "Menys baralles, menys estar pendents dels tuits i més treballar, això és el que ens convé", ho ha reblat.