La primera jornada de la vaga de transportistes no ha afectat aquest dilluns l'operativa dels grans centres logístics catalans. La protesta, de durada indefinida i convocada per la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, ha provocat piquets en punts estratègics però no ha paralitzat la distribució de productes.

Des de Mercabarna destaquen que la jornada ha començat amb tota normalitat. Fonts del mercat central, un dels centres de més activitat de transport per a la distribució d'aliments, asseguren que no s'hi han produït anomalies. Altres eixos logístics catalans, com Amazon, tampoc han patit grans afectacions i els treballs al magatzem situat al Prat de Llobregat han operat amb normalitat. La patronal de les pimes catalanes, Pimec, també assenyala l'"escassa afectació" que ha tingut la jornada de protesta entre els seus associats.

Tot i estar convocada per un sindicat minoritari, l'aturada ha generat preocupació els darrers dies per un possible desproveïment de productes alimentaris als supermercats, una port que ha buidat prestatges de productes bàsics com ha explicat aquest diari. Malgrat el pànic, que també ha agreujat crisi resultant de la guerra a Ucraïna, la patronal catalana i espanyola han assegurat que el subministrament de productes està garantit.

Des de la Moncloa, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha estat una veu més entre les que han avisat de la poca afectació de la protesta. "No està tenint massa incidència", ha dit, tot i que també ha advertit que "cal ser prudents" i ha promès que s'està fent un seguiment exhaustiu coordinat amb el Ministeri de l'Interior. "Crec que cal fer una crida a la calma, que d'això en sortirem tots junts", ha dit abans de recordar que el president del govern, Pedro Sánchez, ha anunciat un pla de resposta global a la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna.

Primeres retencions

La jornada de vaga ha arrencat amb retencions de camions a punts com la Zona Franca de Barcelona i el Port de Tarragona (Tarragonès) per l'acció d'alguns piquets. Se n'han vist, també a l'A-27 i a la Jonquera, on ja n'hi havia d'establerts diumenge a la tarda. En ells, els transportistes han informat els conductors que hi passaven sobre la seva situació i les qüestions que els preocupen.

Critiquen la seva situació

La plataforma que ha convocat la vaga, sense representació a l’òrgan de diàleg del sector amb l’administració –el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC)–, justifica la convocatòria per la «gravíssima» situació del sector i unes condicions laborals «inadmissibles», a la qual cosa se suma l’alça del preu dels combustibles, accentuada per la invasió russa d’Ucraïna.

L’entitat ha enviat una llarga llista de reivindicacions als ministeris de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Treball i Economia Social, com la prohibició de la contractació dels serveis de transport per sota dels costos d’explotació i la de la càrrega i descàrrega per part dels conductors i autònoms que realitzin la conducció dels seus vehicles, amb entrada en vigor de manera immediata.

Patronals del sector com CETM, Fenadismer i Astic, amb representació en el comitè nacional, que va pactar amb Transports el desembre passat una sèrie de mesures per millorar el sector, plasmades en un reial decret llei aprovat l’1 de març, han exigit al Govern central que actuï per pal·liar la descontrolada pujada del preu dels combustibles.

Tanmateix, consideren que no és el moment de secundar una aturada de transports, i menys encara si es convoca amb caràcter indefinit i sense objectius clars de cap mena, perquè només servirà per desestabilitzar encara més la complicada situació que passa el sector, d’acord amb el CETM.

El CNTC espera reunir-se en els pròxims dies amb la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que ha anunciat que valorarà la possible priorització d’alguna de les mesures de l’esmentat reial decret llei, com la de l’establiment d’una revisió obligatòria del preu del transport quan variï el cost del combustible.

Davant la gravetat del moment, el CETM aposta per treballar per al ple desenvolupament dels acords del reial decret llei (que ha posat en marxa altres mesures importants com precisament la prohibició de la càrrega i descàrrega per part dels conductors o la lluita contra la competència deslleial, entre d’altres), que considera l’única i també la millor opció perquè el sector pugui sortir al més aviat possible d’«aquesta maleïda situació».

Falta de respostes

Tanmateix, la plataforma convocant de les mobilitzacions afirma que, una vegada analitzats els acords, «es continua estant en la mateixa problemàtica des del sector de base» i que l’administració «continua negociant amb els carregadors (que són els integrants del CNTC), en comptes d’atendre les crides de socors dels autèntics protagonistes del sector, que són els camioners corrents».

Segons el seu parer, els acords pactats amb el comitè no donen resposta a la realitat de contractació que tenen els petits transportistes, ja que la seva aplicació no és vàlida sobre les condicions que majoritàriament els imposen els seus carregadors.

És una mesura que «beneficia els grans operadors de transport, que són els que mantenen contractes a llarg termini i de manera directa amb els centres de producció», expliquen.

Davant els missatges a les xarxes socials que anuncien possibles desproveïments per l’efecte de l’aturada, les patronals i el Govern criden a la calma, perquè defensen que no es produiran.

No obstant això, CETM ha reclamat la col·laboració dels Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat per si fos necessària la seva intervenció per garantir el dret a portar a terme lliurement l’activitat.

Fonts del Ministeri d’Interior asseguren que les forces de seguretat posaran el dispositiu necessari per garantir la normalitat a les carreteres.