El preu mitjà de la gasolina i del gasoil a Espanya ha registrat un nou rècord històric i es consolida per sobre dels dos euros per litre; a més, en els dos casos s’ha ‘menjat’ ja la totalitat de la subvenció de 20 cèntims per litre que va entrar en vigor el passat 1 d’abril. En concret, el preu mitjà del litre de gasolina s’ha situat aquesta setmana en els 2,141 euros, després de registrar una pujada de l’1,13% respecte a fa set dies enrere, segons dades del Butlletí Petroler de la Unió Europea recollides per Europa Press.

Aquest import mitjà inclou els impostos, però no reflecteix el descompte que va entrar en vigor des del passat 1 d’abril d’almenys 20 cèntims per litre, ja que hi ha descomptes superiors, depenent de la petrolera i de les promocions als clients fidelitzats.

Comptant amb aquesta subvenció, el preu del litre de gasolina seria així ja gairebé 12 cèntims més car que en l’última setmana de març (1,818 euros), abans que es comencés a aplicar el descompte, amb la qual cosa l’encariment registrat per aquest carburant des d’aleshores ha absorbit totalment l’ajuda.

En el cas del dièsel, el preu mitjà del litre ha registrat una alça del 3,64% en l’última setmana, per superar per segona setmana consecutiva el llistó dels dos euros (2,076 euros).

Així, a l’aplicar la rebaixa dels 20 cèntims per litre, el seu import seria uns tres cèntims superior al preu que marcava a finals de març (1,837 euros per litre).

Respecte a la mateixa setmana de fa un any, el preu mitjà del litre de gasolina s’ha encarit un 55,82%, mentre que en el cas del gasoil és un 67,68% més car, tot i que sense tenir en compte la bonificació vigent actualment.

Entre un 33% i un 38% més cars

Mentrestant, des de la invasió d’Ucraïna per Rússia a finals del febrer passat els preus de tots dos combustibles s’han disparat més del 30%. En el cas de la gasolina el percentatge d’augment s’eleva fins al 33% i el del dièsel al 38%.

Aquests preus es registren en un entorn d’alces constants del cru en l’actual context, marcat per la guerra a Ucraïna. Així, el barril de Brent, de referència a Europa, cotitzava aquest dijous per sobre dels 110 dòlars, mentre que el Texas americà s’intercanviava a una mica més de 104 dòlars.

El preu dels carburants depèn de múltiples factors, com la seva cotització específica (independent de la del petroli), l’evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts.

D’aquesta manera, l’evolució en la cotització del cru no es trasllada directament als preus de la gasolina, sinó que ho fa amb un decalatge temporal.

Per sobre dels nivells de la UE

Amb aquests nivells, el preu de la gasolina sense plom de 95 es manté a Espanya per sobre de la mitjana de la Unió Europea, situada en 2,036 euros el litre, així com de la zona euro, amb un preu mitjà de 2,095 euros.

En el cas del dièsel, el preu a Espanya també és superior al de la mitjana de la UE, que és d’2,031 euros, tot i que està per sota de la de la zona euro, amb un preu de 2,08 euros.

El nivell més baix de preus finals respecte als països de l’entorn es deu que Espanya, malgrat l’IVA, els impostos més alts i els gravàmens al biodièsel, continua comptant amb menys pressió fiscal, en general, que la mitjana comunitària.