Tres nous barcos carregats amb gra i cereals ucraïnesos han salpat aquest divendres dels ports d’Odessa i Txornomorsk, al mar Negre. Aquesta és la segona vegada que Ucraïna pot exportar els seus productes agrícoles des de l’inici de la invasió russa, el febrer passat. Moscou va establir un bloqueig naval que només es va trencar amb l’acord a Istanbul, fa dues setmanes, per permetre la sortida de blat i blat de moro ucraïnesos.

Divendres passat, el barco que va inaugurar la ruta va ser el <em>Razoni</em>, que, carregat amb 26.000 tones de blat de moro, té com a destí el Líban. Després de passar per Istanbul aquest dimecres, aquest barco de càrrega ja és al mar Mediterrani rumb al seu port de descàrrega.

Els que salpen aquest divendres són tres i transporten, en total, 58.000 tones de cereal. Es tracta del Navistar, amb bandera de Panamà i que va amb destí a Irlanda; elRojen, amb bandera maltesa i que es dirigeix al Regne Unit, i el Polarnet, un barco de càrrega turc amb destí al país anatoli. 

Abans d’arribar al seu port final, tanmateix, aquests tres barcos han de passar les aigües ucraïneses del mar Negre, plenes de mines marítimes. Una vegada ho aconsegueixin, tots tres aniran en direcció a Istanbul. Allà, segons l’acord firmat entre Rússia, Ucraïna, Turquia i les Nacions Unides, el Centre de Coordinació Conjunta inspeccionarà el contingut dels barcos de càrrega. Va ser una de les peticions russes: Moscou volia assegurar-se que Kíiv no utilitzaria aquests barcos per importar armament i municions

«Si Rússia és fidel al seu compromís sota la iniciativa de l’ONU, aquests barcos de càrrega arribaran als seus compradors estrangers i ajudaran a controlar els preus del menjar i evitar la gana. Ucraïna està compromesa amb combatre la inseguretat alimentària global», va dir aquest dijous el ministre d’Exteriors ucraïnès, Dmitró Kuleba.

En direcció nord

En direcció nordTransitant el mar Negre, aquests tres barcos es creuaran pel camí del barco de càrrega Fulmar S, amb bandera de Barbados, que fa la mateixa ruta però en sentit invers. Aquest divendres, el Fulmar S ha passat la inspecció del Centre de Coordinació Conjunta a Istanbul, i es dirigeix cap als ports d’Ucraïna. 

Des d’allà, una vegada estigui el barco de càrrega llest, tornarà a Istanbul, on el seu nou contingut serà investigat. Si aconsegueix la llum verda, la seva ruta continuarà. «El nostre objectiu principal ara és incrementar la capacitat i volum d’enviament dels nostres ports. Hem de proveir el trànsit d’uns 100 barcos de càrrega al mes per ser capaços d’exportar la quantitat d’aliment necessari», ha dit aquest divendres el ministre ucraïnès d’Infraestructura, Oleksandr Kubrakov.