Els negociadors del Parlament Europeu i del Consell han aconseguit arribar a un acord perquè a partir del 2035 els turismes i furgonetes nous que es comercialitzin a la Unió Europea siguin "zero emissions", la qual cosa suposarà la prohibició de comercialitzar vehicles de combustió (gasolina, dièsel i híbrids).

Els termes de l'acord, que encara necessita el vistiplau dels Vint-i-set i del ple de l'Eurocambra per a ser adoptat, preveuen un avanç gradual cap a la meta de zero emissions en 2035, amb un objectiu de reducció del 55% per a turismes i de 50% per a les furgonetes el 2030 respecte a les emissions de 2021.

La nova norma forma part del paquet climàtic que la Unió Europea vol impulsar aquesta legislatura per a reduir almenys en un 55% les emissions contaminants del bloc en l'horitzó de 2030 (respecte a 1990) i és la primera mesura concreta d'aquesta bateria d'iniciatives que tira endavant.

Entre les claus de la reforma figura l'encàrrec d'una nova metodologia per a recaptar i avaluar dades de les emissions de diòxid de carboni (CO₂) del parc automobilístic lleuger durant tot el cicle de vida dels vehicles comercialitzats en el mercat únic. L'Executiu comunitari haurà de presentar aquesta metodologia abans del 2025, inclosa amb les reformes legislatives si fossin necessàries per al seu desenvolupament.

Brussel·les també rep l'encàrrec amb aquesta nova normativa de realitzar un informe bianual a partir de 2025 per a avaluar si s'està avançant al ritme adequat en el conjunt de la UE cap a l'objectiu vinculant de zero emissions; una anàlisi que deurà també valorar l'impacte de la reforma en els consumidors i en l'ocupació així com l'evolució del mercat de vehicles d'ocasió.

En el control de les emissions dels nous vehicles, els experts comunitaris vigilaran la diferència entre els valors límits d'emissions i les dades de consum real de carburant i energia per a anar ajustant les emissions específiques mitjanes de CO₂ dels constructors a partir de 2030.

"Aquest acord és un senyal fort al sector i als usuaris", ha celebrat el vicepresident de la Comissió Europea responsable del Pacte Verd, Frans Timmermans, per a qui la indústria automobilística ha demostrat ja estar preparada per a "fer un pas al capdavant" en augmentar l'oferta de cotxes elèctrics a preus "més assequibles".

La Comissió Europea, que va presentar la proposta al juliol del passat any, aplaudeix el ràpid acord entre els colegisladors europeus perquè creï que redundarà en una "acceleració" en la producció i venda de vehicles particulars i lleugers que compleixin amb el requisit de "zero emissions".

L'acord inclou una "clàusula de revisió" per la qual la Comissió Europea haurà d'avaluar el ritme de consecució dels objectius i l'eventual necessitat d'ajustar-los si hi ha avanços tecnològics que permetin avançar a major ritme. La primera revisió haurà de fer-se en 2026.