Contra rellotge, però dins dels terminis. Amb aquests paràmetres es mou una de les actuacions de més envergadura que s'han fet en les darreres dècades en l'àmbit ferroviari al Bages: la remodelació integral del tram de Manresa a Calaf (Anoia), recorregut que forma part de la línia de Lleida.

Des del ministeri de Foment s'assegura que ara mateix no hi ha cap motiu per pensar que no es pugui complir el termini anunciat des del primer moment per tenir les obres enllestides, el 16 de novembre. Per tant, just d'aquí a quinze dies els trens hi han de poder tornar a circular.

Aquests dies la línia recupera la seva fesomia, després que durant setmanes mostrés una imatge gens habitual, despullada de rails i més pròxima a la d'una via verda que no pas a la d'una via fèrria.

Metre a metre, els rails tornen a guanyar terreny, però amb un canvi més que evident respecte la situació prèvia a les obres. Les velles i atrotinades travesses de fusta donen pas ara a suports de formigó, un dels elements clau d'aquesta intervenció per al salt que ha de fer aquest tram en matèria de seguretat i de millora del servei, sobretot pel que fa a velocitat.

El tram Manresa-Calaf era fins abans de les obres un dels pitjors de la xarxa ferroviària catalana, com ho demostra el fet que en el darrers anys calia invertir uns tres quarts d'hora de temps per cobrir els poc més de 30 quilòmetres que tot just separen totes dues estacions. I és que la situació en què es trobava la línia, totalment obsoleta, feia que en aquesta part del recorregut els combois no poguessin superar els 40 km/h de velocitat, malgrat són trens amb capacitat per desplaçar-se a 100 km/h.

Els operaris avancen en la reposició de la via des de Manresa en direcció Lleida, i en aquests moments ja s'ha recol.locat fins a Rajadell. Les obres que han obligat a mantenir totalment tallada la línia van començar el ?? d'abril passat. Des d'aquella data, el servei es presta amb un operatiu alternatiu amb autocars. L'actuació que es du a terme de renovació total de la via inclou la millora de la planta i l'alçat, tot i que no se'n varia gens la traça. De Calaf enllà ja es nota un avanç evident, ja que l'actuació entre Manresa i Calaf és la que completarà la millora de la línia de Manresa a Lleida. Prèviament s'han executat, en diverses fases, obres en el traçat entre Lleida i Calaf.

Les obres al tram que va de Manresa a Calaf es van adjudicar amb un pressupost de 27 milions d'euros. L'actuació que obliga a tallar la línia forma part d'un projecte més ampli, que es preveu completar en un termini total de 40 mesos i que inclou intervenir a les estacions.

El tram en què s'actua té una longitud de 35,5 quilòmetres, i entre Manresa i Calaf passa per les estacions de Rajadell, Aguilar de Segarra i Sant Pere Sallavi-nera.