Els sindicats de mestres de la Catalunya central adverteixen que el reajustament de plantilles del professorat als centres educatius que preveu el Govern de cara al curs vinent tindrà greus perjudicis per al conjunt dels alumnes, però especialment afectarà l'aprenentatge dels que ja parteixen d'una situació de base més desfavorida. USTEC i CCOO denuncien les retallades que es volen prendre com a mesura d'estalvi perquè entenen que majoritàriament atempten contra el model d'atenció especialitzat que s'havia potenciat fins ara, des de les aules d'acollida per a alumnes nouvinguts, fins a determinats serveis de reforç escolar.

Les plantilles a primària i secundària augmentaran de 47 professors el curs vinent en el conjunt de la primària i la secundària a l'Anoia, el Bages, el Berguedà, Osona i el Solsonès, però també es preveu un increment de 947 alumnes (segons les preinscripcions fetes), de manera que la ràtio d'alumnes per professor serà lleugerament superior a l'actual. Però malgrat que el còmput general de mestres tindrà poques variacions, els sindicats es queixen de la manera com es reorganitzaran les plantilles, atès que es potenciarà l'ensenyament amb mestres generalistes i amb presència en un únic centre, en detriment de les especialitats i les itineràncies, com a mesura d'estalvi en dietes i desplaçaments.

L'àmbit de l'escola rural serà un dels més afectats, perquè en la majoria dels casos perdran un dels quatre especialistes que feien itinerància per tots els centres de cada ZER. En general, mantindran el d'anglès, el d'educació física i el de música, mentre que el d'educació especial (que atén els alumnes amb més problemes d'aprenentatge) es quedarà fix en un sol centre i els altres hauran de cobrir la vacant amb professors generalistes. Amb aquesta mesura "el centre més gran de les ZER estarà sobredotat amb aquest professor fix i, en canvi, els altres quedaran coixos", apunta la delegada sindical d'USTEC-SETES a la Catalunya central, Ester Plans.

Atenció menys personalitzada

Però, a banda de les ZER, també resultarà afectat el model d'atenció personalitzat en el conjunt de l'ensenyament ordinari, des de logopedes i psicopedagogs, fins a serveis d'assessorament en llengua i interculturalitat, especialistes en matèria d'integració social, i personal dels centres de recursos pedagògics. Així mateix, fonts del departament d'Educació han confirmat que el nombre d'aules d'acollida als centres de primària a la Catalunya central passarà de les 38 actuals a les 30 a partir del setembre, tenint en compte que el nombre d'alumnes que atenen es reduirà dels 375 d'aquest curs als 245. "En general, es retalla molt en detriment de la diversitat i el reforç cap als alumnes que van més fluixos", lamenta Plans, que aposta per un model invers "que potenciï els grups petits, on és més fàcil afavorir tant els alumnes que van bé com els que no hi van tant".

Per la seva banda, la responsable del sindicat d'Ensenyament de CCOO al Bages-Berguedà, Charo Díaz, també es mostra crítica amb el reajustament de plantilles perquè "amb el model que es proposa no integrarem bé els nouvinguts". Alhora, troba contradictori el fet que fins ara s'hagués invertit en la formació d'especialistes "i ara se'ls faci fora", i culpa el departament "de no haver volgut negociar res", tenint en compte que "el 2008, quan ja ens vèiem a venir al crisi, vam informar el conseller Maragall que estàvem disposats a asseure'ns per acordar mesures de contenció, però se'ns va dir que no". És del parer que ara s'ha fet a corre-cuita i malament, "amb un model que tendeix al desmantellament de l'escola pública, i amb polítiques que van contra els més dèbils i en perjudici dels més pobres". Segons Díaz, "juntament amb la sanitat, l'ensenyament és l'últim que s'hauria de retallar, perquè a la llarga ens pot ajudar a ser més competitius, a tenir professionals més ben preparats, i a reduir la taxa d'atur".

Mesures equivocades

Els sindicats admeten la necessitat de desenvolupar un programa de contenció de despeses, també en educació, però consideren erroni fomentar l'estalvi mitjançant el reajustament de les plantilles que es proposa. Des de la USTEC, Ester Plans diu que s'ha actuat "amb una manca absoluta de seny" a l'hora de triar les prioritats amb què es volen distribuir els recursos, i considera que "les retallades de personal no són la solució perquè afecten directament la qualitat de l'ensenyament de cara a l'alumnat, i en molts casos farà que s'ampliï la ràtio d'alumnes per professor".

D'altra banda, els sindicats també coincideixen en rebutjar el nou model d'autonomia dels centres "perquè, en realitat, es carreguen la gestió democràtica que hi havia fins ara", diu Plans, que considera que "els claustres i els consells escolars, que aprovaven els plans anuals, els pressupostos, o els projectes educatius, passaran a un segon terme, i ho decidirà tot la direcció de cada centre".