Tot i el discurs optimista que van intentar transmetre les autoritats en la inauguració de la Fira d'Artés, ahir, el sentiment dels expositors era un altre. Els sectors de l'automoció i la maquinària agrícola van omplir el carrer Diagonal de cotxes i maquinària agrícola i ramadera, però, malgrat la bona afluència de públic, els expositors es van lamentar del baix volum de vendes.

La convidada d'excepció de la fira va ser Joana Ortega, la vicepresidenta del Govern de la Generalitat, que va fer una visita a l'ajuntament d'Artés, on va signar el llibre de visites. Després, acompanyada per l'alcalde d'Artés, Damià Casas, van anar a l'estand oficial de la fira, des d'on van intentar llançar un missatge d'optimisme. Casas va dirigir-se als expositors, als quals va considerar "els nostres aliats" i els va agrair la seva col·laboració. Ortega, per la seva banda, va assenyalar la importància de fires com la d'Artés, que dinamitzen els sectors econòmics en moments de crisi i ajuden a construir el país des de la municipalitat.

Entre els expositors es palpava una realitat ben diferent. Perceben que la crisi econòmica ha instal·lat en els visitants una actitud de passivitat, de mirar però no de comprar. Ho expressava molt bé Pere Blanco, de Senco Motor (Sant Fruitós de Bages): "l'automoció ha passat de ser un sector emocional a ser un sector racional. La gent ve, mira, es pot interessar per un article, però se'n va a casa i quan fa números passa el que passa". El mateix opinava Ramon Casas, gerent d'Artés Motor, que considera que "abans els visitants miraven i preguntaven, ara ja ni pregunten. És un moment dur".

El mateix Casas explicava que "nosaltres tenim una clientela fidel, i venim a la fira perquè ja fa 35 anys i volem col·laborar amb la fira i el poble. Però no en traiem res". El mateix li passa a Blanco: "no ens resol gaires problemes la fira. Serveix perquè la gent conegui la marca i poca cosa més. Des que va arrancar la crisi a avui, les vendes han baixat a l'entorn del 80%. Però venim perquè ja fa molts anys que hi som".

En el sector agrícola i ramader la situació no és millor. Els expositors no venen, i la fira els serveix sobretot per fer contactes. Malgrat tot, aquesta situació també ha empitjorat. Valentí Tatjé, d'Agrícola Fargas, reconeix que "és molt difícil, ara per ara, tancar operacions a les fires. La fira et permet tenir presència al mercat, que la gent que es dedica a això et conegui. Ja no diguem de les vendes. La crisi ens ha portat menys vendes i més lluitades".

Jaume Bascompte, de Tallers Bascompte (Calaf), visita moltes fires, a banda de la d'Artés. Considera que aquesta és una fira "fluixeta" i creu que "el problema és que hi ha massa fires. S'han de reduir". Per això proposa "concentrar les fires. per exemple, a la Catalunya central, unir les de Vic, Berga i Artés". Com Tatjé, creu que la fira només li permet el trobament amb els clients, el contacte, però demana "que els ajuntaments ens ofereixin millors condicions i no ens cobrin tant". Bascompte ofereix una dada curiosa: "si abans molts visitants pujaven als tractors a veure la màquina, ara en pugen tres en tot el dia".

Els sectors de la construcció, els productes industrials, l'artesania i la gastronomia també van fer fira, al mateix carrer Diagonal i als voltants. La fira es va completar amb diversos actes que van dinamitzar la jornada. Durant el dia es va córrer el Clàssic 2.000 Viratges Vila d'Artés, i a la tarda es va celebrar la baixa d'andròmines. També durant el dia, els pintors van participar en el concurs de pintura ràpida. Ballada de sardanes, exhibició de street dance, i un xou de motor van completar els actes de la festa. Els expositors esperen, amb el pessimisme instal·lat, que el dia d'avui millori les coses.